Numrush

‘Apple komt met advertenties op basis van je banksaldo’

Apple heeft patent aangevraagd op een wel heel bijzondere manier van adverteren. De techgigant wil namelijk het saldo van je bankrekening en credit card checken, zodat je alleen advertenties te zien krijgt voor producten die je daadwerkelijk kunt betalen.

Voor je in de stress schiet, omdat je niet wilt dat de maker van je smartphone dergelijke informatie over je verzamelt: als jij geen goedkeuring geeft, doet Apple helemaal niets. Pas als jij aangeeft dat je advertenties wilt ontvangen op basis van je inkomen en banksaldo, checkt het bedrijf deze gegevens en worden de advertenties die je ziet aangepast. Heb je 500 euro op je rekening staan, dan zul je bijvoorbeeld geen advertenties zien voor een gouden Apple Watch.

Apple omschrijft de nieuwe manier van adverteren als volgt in de patentaanvraag:

‘Goods and services are marketed to particular target groups of users sharing a common profile which may be selected to increase the likelihood of the users responding to the advertisements and purchasing the advertised goods and services. The common profile of users may be based on the amount of pre-paid credit available to each user.’

De patentaanvraag van Apple is opvallend, omdat het bedrijf in iOS 9 juist toestaat dat zijn gebruikers een adblocker gebruiken. Daarnaast heeft Tim Cook zich eerder fel uitgesproken tegen bedrijven die informatie over gebruikers verkopen aan andere partijen. Het is nog opvallender dat Apple vorige maand nóg een patent heeft aangevraagd, waaruit blijkt dat het bedrijf advertenties wil tonen op basis van je e-mails, berichten en activiteit op sociale media. Natuurlijk kan het bedrijf deze informatie flink versleutelen, maar of dat genoeg is om de schone schijn op te houden…