Apple heeft wederom een mijlpaal bereikt met zijn streamingdienst: het aantal betaalde gebruikers van Apple Music staat nu op 20 miljoen! En dat in achttien maanden tijd. In september was het gebruikersaantal nog 17 miljoen, in drie maanden even drie miljoen users erbij. Doe dat maar eens na.
Apple zegt dat 60 procent van de gebruikers Apple Music geen muziek heeft gekocht van de iTunes Music Store in de laatste twaalf maanden, bewerend dat zij dus ‘een heel nieuw publiek’ hebben gekregen. Spotify staat nog steeds op nummer één als grootste muziek streamingdienst met 40 miljoen betalende gebruikers, maar Apple verslaat Spotify met de snelheid hoe zij nieuwe betalende users binnenhalen.
Chance The Rapper
Bovendien heeft Apple zijn succes deels te danken aan de nummer één hits en albums die zij aanbieden op hun streamingdienst. Denk aan Drake, Frank Ocean en Chance The Rapper. “Chance The Rapper, die we exclusief op Apple Music plaatsten, kwam gelijk binnen in de top 10 op de Billboard lijsten. Dit is nog nooit eerder gebeurd”, zegt Eddy Cue, de boss van Apple Music.
Apple Music streamde het nieuwe album Coloring Book van de rapper en werd daarna genomineerd voor the Grammys zonder dat het album ergens te verkrijgen was. Een historisch moment binnen de muziekwereld. Tegelijkertijd is er ook veel kritiek op dit soort exclusieve deals. De vraag is vooral ook of gebruikers er beter van worden als het aanbod versnippert.
De snelheid waarmee Apple de streamingdienst heeft opgebouwd is in ieder geval impressive. “Natuurlijk willen we meer, maar we moeten niet vergeten dat wij als industrie nog steeds weinig muziek subscribers hebben. Er zijn miljard mensen die luisteren naar muziek, maar we hebben op dit moment nog ‘maar’ honderd miljoen subscribers. Er zijn nog heel veel mogelijkheden om te groeien”, vertelt Cue.