Numrush

Apple overweegt ingrijpende verandering iTunes als reactie op afname muziek downloads

Apple overweegt een ingrijpende verandering van de iTunes Store als reactie op de afname van het aantal muziekdownloads. De inzet van iTunes Radio heeft daar geen verandering in gebracht dus kijkt Apple nu naar andere manieren om deze afname op te vangen. Geruchten eerder dit jaar stelden al dat Apple een on-demand muziek streamingservice zoals Spotify zou en een iTunes-app voor Android zou overwegen om zo het aantal aankopen te stimuleren.

Slechts één of twee procent van de iTunes Radio luisteraars koopt muziek via de Store en het aantal downloads nam in 2013 zelfs met 5,7 procent af. In totaal nam het aantal aankopen uit de Store zelfs af met vijftien procent door concurrenten zoals YouTube, Spotify en Pandora (in Amerika). Hoewel iTunes nog steeds verantwoordelijk is voor veertig procent van de totale opbrengt uit de muziekverkoop en iTunes Radio op de derde plek staat na Pandora en iHeartRadio, heeft de dienst niet zoveel opgeleverd als Apple had verwacht.

Apple zou intern in overleg zijn over het verbeteren van iTunes om zo de concurrentie van Android te overkomen en vanwege de toenemende voorkeur van consumenten voor een streaming service. Volgens een bron:

Meanwhile, in the U.S., Apple is losing its most valuable customers. Two-thirds of its high-value customers are now in subscription services. That has been an eye-opener for them.

Met iTunes Radio kunnen gebruikers radiostations maken op basis van bepaalde nummers. Met een on-demand service zoals Spotify zouden gebruikers zelf de nummers kunnen kiezen en daarvoor een maandelijks bedrag betalen. iTunes Radio is nu gratis en wordt ondersteund door advertenties en de inkomsten uit iTunes Match.

Met een on-demand service zou Apple het gehele scala aan muziekmodellen aanbieden. Downloads via iTunes, gratis muziek via iTunes Radio en een on-demand abonnementsservice. Volgens een manager bij Apple zou het bedrijf in elk geval ingrijpende veranderingen voor iTunes op het oog hebben die zullen leiden tot een “completely different experience” in de komende drie tot vijf jaar.