‘Apple verscheepte 3,5 miljoen Apple Watches in tweede kwartaal’

Apple Watch Series 3

Volgens een rapport van marktanalist Canalys verkocht Apple in het afgelopen kwartaal 3,5 miljoen versies van zijn Watch. Dat is 30 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat kwartaal bleek vorig jaar de slechtste drie maanden van het jaar voor Apple. Dat suggereert dat de Watch Series 3 populairder is dan zijn voorganger.

Het marktaandeel van Apple daalde echter wel. Het aandeel was in de afgelopen 3 maanden 34 procent, tegenover 43 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. Oorzaak is dat ook Fitbit en Garmin een goed kwartaal draaiden. Zij wisten zich te ondescheiden door geavanceerdere hartslagmonitoren en slimme coaches toe te voegen aan hun horloges.

60 procent

De Apple Watch Series 3 deed het vooral in Azië erg goed. Het model met 4G was daar goed voor 60 procent van de in totaal 250.000 Watches die verkocht werden. Daarmee was het de best verkopende smartwatch van Azië in het tweede kwartaal.

De reden dat het slimme horloge het zo goed doet in Azië, is omdat er een partnerschap is gesloten met providers in Azië en Australië. “Providers in deze markten willen andere apparaten dan smartphones die met het internet verbonden zijn verkopen, als dat ze extra omzet geeft uit data-diensten”, aldus Jason Low, senior analyst bij Canalys.