Apple verwijdert honderden nepapps van merken die data proberen te stelen

Apple heeft de afgelopen twee weken honderden nepapps uit de App Store verwijderd. Dat schrijft The New York Times. De apps werden verwijderd naar berichtgeving van de krant en van de New York Post. Het gaat om apps die namen van bekende merken uit de Verenigde Staten gebruiken, maar niet door deze merken zelf uitgegeven worden.

Sommige apps zijn relatief onschadelijk. Daarin zijn bijvoorbeeld alleen veel advertenties te zien of krijgt de gebruiker te maken met popups. Andere apps zijn erop gericht om malware te installeren of betaalgegevens of persoonlijke informatie van nietsvermoedende klanten buit te maken.

De apps worden niet door Apple opgemerkt, omdat het bedrijf niet controleert of de gebruikte namen wel eigendom zijn van het bedrijf de app voor goedkeuring bij de App Store indient. Volgens The New York Times worden de apps ook na goedkeuring door Apple aangepast. Mochten apps alsnog ontdekt en verwijderd worden, dan bieden ontwikkelaars gewoon een nieuwe versie aan.

Apple stond over het algemeen bekend als een bedrijf dat zijn App Store vrij gesloten hield in vergelijking met concurrent Android. Daardoor kwamen nepapps bij Apple relatief minder vaak voor dan in de Google Play Store, maar het lijkt erop dat nepapps alsnog steeds vaker in de App Store terechtkomen.