Numrush

Apple wil af van trage Apple Watch-apps

Ontwikkelaars die apps ontwikkelen voor de Apple Watch moeten die vanaf juni zo bouwen dat ze helemaal draaien op het horloge. In eerste instantie draaiden apps voor Apple’s smartwatch in werkelijkheid op de gekoppelde iPhone. Daar werd al het rekenwerk gedaan. Sinds WatchOS 2 afgelopen najaar uitkwam, kunnen ontwikkelaars de apps ook echt helemaal op de Apple Watch laten draaien. Vanaf 1 juni wordt dat dus verplicht voor alle nieuwe apps en voor updates van apps.

De aanpassing van de locatie waarop het rekenwerk van Apple Watch-apps gebeurd, is doorgevoerd omdat apps op de Apple Watch tergend langzaam waren. Soms kon het wel 10 seconden duren voor een app was opgestart vanaf de iPhone. Apps die native op het horloge draaien zijn sneller, maar in de praktijk eigenlijk nog steeds te traag om echt lekker bruikbaar te zijn. Dat komt door de beperkte rekenkracht van de processor in het horloge en het feit dat er vaak nog steeds data via de iPhone moet worden verstuurd.

In de praktijk zie je ook dat er in het begin een aantal ontwikkelaars druk aan de slag gingen met Apple Watch, maar dat de ontwikkeling grotendeels stil is komen te liggen. Sommige apps zijn na hun eerste versie die een jaar geleden uitkwam nooit meer bijgewerkt en er komen ook geen sloten nieuwe apps op de markt.

De maatregel die Apple nu neemt, zal er waarschijnlijk dan ook niet voor zorgen dat we heel veel verandering gaan zien als het gaat om apps op de Apple Watch. Er ligt voor Apple een veel grotere uitdaging om na te denken over hoe apps (of diensten) een plek krijgen op Apple’s horloge waarbij het ook echt handig wordt voor mensen om ze te gebruiken.