De laatste paar jaar wordt steeds duidelijker dat Apple voor een grote uitdaging staat. De iPhone is verantwoordelijk voor de gigantische groei die het bedrijf de afgelopen tien jaar heeft doorgemaakt, maar dat zorgt ook voor een gigantisch risico. Het financiële succes van Apple is namelijk afhankelijk geworden van diezelfde iPhone.
Elger van der WelElke twee weken schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over Apple's plannen op mediagebied.Als je hoog over naar de cijfers kijkt, dan vallen een paar dingen op: de Mac, de productcategorie waar het 35 jaar geleden mee begon voor Apple, was in het afgelopen kwartaal goed voor een omzet van 7,4 miljard dollar. Dat betekent dat als de Mac een zelfstandig bedrijf zou zijn, het nog steeds een plek zou hebben in de Fortune 500 van grootste bedrijven.
De iPhone was in datzelfde kwartaal echter goed voor 52 miljard dollar omzet, bijna tweederde van het totaal. En de omzet van de iPhone daalt. In een jaar tijd liep die 15 procent terug. Apple maakt nog steeds gigantisch veel winst en heeft ongeveer een kwart biljoen dollar cash op de bank, dus je kunt niet zeggen dat het slecht gaat met het bedrijf. Beleggers zijn echter vooral dol op groei en die staat bij Apple onder druk.
Waar mensen vroeger twee of drie jaar met een iPhone deden, doen ze er nu drie tot vier jaar mee. Daarnaast heeft Apple last van Chinese smartphonemakers die goedkope Android-toestellen op de markt brengen. Zeker in China, dat voor Apple een belangrijk land is om verder te kunnen groeien, zorgt dat voor tegenvallende verkoopresultaten.
Andere inkomstenbronnen
Producten als de iPad, Apple Watch en sinds twee jaar de AirPods zorgen uiteraard voor de nodige omzet, maar zijn te klein om het bedrijfsresultaat minder afhankelijk te maken van de iPhone. En dus heeft Apple een ander doel voor ogen: geld verdienen met diensten. Als mensen een maandabonnement nemen op bijvoorbeeld iCloud op Apple Music verdient Apple continu geld aan ze. Het bedrijf is dan niet langer afhankelijk van wanneer mensen weer een nieuw toestel kopen, waarmee Apple in één klap een flinke bak geld verdient, maar een Apple-gebruiker levert dan consequent wat op.
In het afgelopen kwartaal is de omzet uit diensten – waar onder meer Apple Music en iCloud, maar ook de omzet uit de App Store onder vallen – met 19 procent gegroeid naar bijna 10 miljard dollar. Daarmee vormen diensten de grootste productgroep in Apple’s cijfers, na de iPhone.