Voor het eerst heeft de App Store van Apple geen groei doorgemaakt. In 2017 verloor de winkel voor apps 5 procent van het totaal aantal apps. Dat blijkt uit onderzoek van Appfigures.
Aan het begin van het jaar telde de App Store 2,2 miljoen iOS-apps. Aan het einde van het jaar waren dat er nog 2,1 miljoen. Volgens Appfigures heeft de daling diverse oorzaken. iOS-ontwikkelaars brachten bijvoorbeeld minder apps uit. In 2017 verschenen er 755.000 nieuwe apps, wat 29 procent minder is dan in het jaar ervoor.
Ook werd Apple vorig jaar strikter in zijn beoordelingen van nieuwe apps. Ontwikkelaars moesten hun apps bijvoorbeeld geschikt maken voor de 64-bit architectuur om in de App Store te blijven. Verder haalde het bedrijf dubbele versies van apps weg. Ook apps met spam werden gewist. Daardoor verdwenen er honderdduizenden apps.
Google Play Store
Bij de Google Play Store zien we een geheel andere trend. Vorig jaar groeide Google’s winkel met ruim 30 procent naar 3,6 miljoen apps. In 2017 brachten ontwikkelaars ruim 1,5 miljoen nieuwe apps uit, wat 17 procent meer is ten opzichte van 2016.