Numrush

Audi-baas: Google’s zelfrijdende auto middel om nog meer advertenties te verkopen

De privacy-kruistocht tegen Google kent voorlopig nog geen einde. Apple opende afgelopen week al het vuur op de zoekgigant en nu volgt ook Audi, dat wil voorkomen dat we straks allemaal in de zelfrijdende advertentiezuil auto van Google stappen.

We hebben het er de laatste tijd steeds vaker over: wie kan onze data inzien en wat gebeurt er precies mee. Apple besteedde er al uitgebreid aandacht aan dat zijn gebruikers zich hier geen zorgen over hoeven te maken, omdat je informatie op je eigen device blijft staan. Audi neemt nu hetzelfde standpunt in als het gaat om zelfrijdende auto’s. “De auto is tegenwoordig onze tweede huiskamer”, citeerde Bloomberg Audi-baas Rupert Stadler tijdens de Berliner Wirtschaftstag. “We moeten ons vervoer dan ook privé houden. De enige die toegang hoeft te hebben tot jouw gegevens ben je daarom zelf, dat nemen we erg serieus.”

Stadler voorspelt daarnaast dat Google advertenties gaat verkopen op basis van de gegevens die zijn zelfrijdende auto’s verzamelen. “Maar klanten willen niet dat er misbruik van ze wordt gemaakt”, gaat hij verder. “Het is bijna normaal dat alles wat we doen wordt bijgehouden en vervolgens wordt verkocht aan adverteerders. Nogmaals: dat willen wij absoluut niet, want de klant moet centraal staan.”