Audi maakt diesel met water en lucht: is dit de brandstof van de toekomst?

Dat de olie ooit op raakt, daar zijn we het allemaal wel over eens. Maar welke brandstof brengt ons in de toekomst van A naar B? Gaan we allemaal elektrisch rijden, of is de oplossing eigenlijk veel simpeler?

Audi is op zoek naar een alternatief voor de traditionele diesel en lijkt daarbij goed op weg. De Duitsers zijn er namelijk in geslaagd om synthetische diesel te maken van niets meer dan water en koolstofdioxide. Inderdaad, twee producten die in overvloed aanwezig zijn in de natuur. Audi werkt samen met Sunfire, dat deze maand in het Duitse Dresden de productie van de nieuwe dieselsoort zal opstarten.

Het productieproces is van begin tot eind zo milieuvriendelijk mogelijk gemaakt. Allereerst wordt er energie gewonnen met windmolens of zonnepanelen, zodat het water kan worden omgezet in waterstof. Het waterstof wordt gemengd met de koolstofdioxide. Vervolgens wordt het basisproduct verder verfijnd en ontstaat de synthetische diesel. Deze brandstof wordt niet alleen milieuvriendelijk geproduceerd, maar zorgt er ook voor dat de motor van je auto stiller wordt én je tijdens het rijden minder schadelijke stoffen uitstoot.

De diesel van Audi en Sunfire kan nu al gecombineerd worden met traditionele diesel, maar de capaciteit van de fabriek is nog niet groot genoeg om grote hoeveelheden van het product af te leveren. De komende maanden blijft het bij 160 liter synthetische diesel per dag, al kan dat zomaar veranderen als blijkt dat er veel interesse is. Sunfire mikt in ieder geval op een prijs van tussen de 1 en 1,50 euro en dat is behoorlijk competitief als je het vergelijkt met de prijzen van traditionele diesel.