Numrush

Audi presenteert elektrische SUV die moet concurreren met Tesla: de e-tron

Audi E-tron

Audi heeft zijn elektrische SUV e-tron gepresenteerd. De auto heeft vijf zitplaatsen en kan maar liefst 482 kilometer rijden op een acculading, meldt TechCrunch.De accu kan verder in slechts 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen met een 150 kW-oplader. Het voertuig wordt vanaf eind 2018 verkocht vanaf 79.900 euro.

De e-tron is de eerste elektrische auto van Audi die daadwerkelijk aan consumenten verkocht wordt. In het voertuig zit een 95 kWh-accu die elektrische motoren op iedere as moet aansturen. Die motoren worden echter niet constant gebruikt. Rij je met een beperkte snelheid, dan doen vooral de achterste motoren het werk.

Door dit ontwerp kan de auto behoorlijk snel optrekken. Het voertuig gaat namelijk in slechts 5,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Verder heeft het voertuig genoeg kracht om een trailer of een stel jet ski’s achter zich aan te slepen. Hoeveel PK de auto heeft, wordt later bekendgemaakt.

Het ontwerp bestaat verder uit scherpe koplampen, vloeiende panelen en een agressieve grill. Binnenin zit een virtueel paneel om de apparatuur in de auto aan te sturen, evenals meerdere touchscreens. Het scherm van 10,1 inch in het midden beheert infotainment en navigatie. Het onderste scherm met een grootte van 8,6 inch is voor het klimaatbeheer en het invoeren van tekst.

Slim gebruik van energie

De e-tron haalt energie op door te remmen en langzamer te gaan rijden. Dit doen veel andere elektrische auto’s ook, maar Audio is nog een stap verder gegaan. De auto kan namelijk aan de hand van navigatie en data uit de radar en de camera aanbevelen om je gaspedaal op het juiste moment los te laten.

De remmen zijn verder ook elektrisch. Druk je op de rem, dan beslist een controlesysteem hoeveel druk er nodig is en de elektrische motor biedt de juiste druk. Dit systeem zou 30 procent lichter zijn dan bij de traditionele remmen.

Hoeveel energie de e-tron kan ophalen, is afhankelijk van de bestuurder. Dit kun je namelijk zelf aangeven met een knop op het stuur. Er zijn drie opties. In de hoogste optie wordt er veel energie teruggehaald zodra je het gaspedaal loslaat.

Audi heeft ook een app gemaakt voor de e-tron. Daarmee kun je invoeren waar je heen wilt, tijden instellen voor het opladen van de accu en onderhoud inplannen bij lokale verkopers.

Tesla Model X

De belangrijkste concurrent van de e-tron is de Tesla Model X. De Model X is iets groter, sneller en vooral veel duurder. Daarnaast heeft dit voertuig een kleinere actieradius dan de e-tron. Qua interieur kan de Tesla Model X zeven mensen kwijt, de Audi vijf.