Een nieuwe auto van fabrikant Audi gaat verkeerslichten iets minder frustrerend maken. Door een draadloze connectie te maken met de lampen, kunnen deze voertuigen namelijk rechtstreeks communiceren met het verkeer. Op die manier wordt er in de auto bijvoorbeeld getoond hoe lang een lamp nog op rood staat.
Het nieuwe systeem is onderdeel van Audi’s Vehicle to Infrastructure-systeem (V2I), waarmee ze auto’s beter met de weg en het verkeer willen laten verbinden. Daarmee bouwt Audi een systeem dat ook prima door zelfrijdende auto’s gebruikt kan worden. Je auto zou dan met verkeerslichten kunnen communiceren om te weten wanneer het groen kan krijgen om zijn route daar op aan te passen. Nederlander Maarten Sierhuis werkt voor Nissan op dit moment aan een soortgelijk systeem.
De verkeerslichtfunctie komt naar de Audi Q7, A4 en A4 Allroad die in 2017 op de markt komen – maar verwacht niet dat je de functie op dit moment zomaar kunt benutten. Immers: verkeerslichten moet dit ook ondersteunen Het gebruikte verkeerslichtsysteem werkt op dit moment namelijk alleen nog maar in sommige Amerikaanse steden, waardoor je er in Nederland nog niets aan hebt. Het is dus afwachten of Nederlandse verkeerslichten hier ooit ook gebruik van zullen maken of dat hier gekozen wordt voor een andere standaard.
Dit legt ook direct de grote uitdaging van dit soort systemen bloot: technisch kan het allemaal, maar autofabrikanten moet hiervoor samenwerken met fabrikanten van infrastructuur en overheden. En daar gaat waarschijnlijk nog heel veel tijd kosten.