Pivot to video. Zo werd in de Amerikaanse mediawereld de investering van online media in video in 2017 genoemd. Gedreven door het feit dat Facebook vol inzette op video, pasten veel jonge, online uitgevers hun contentstrategieën daar op aan. De productie van video bleek echter duur, het publiek binden aan je merk met video in een tijdlijn op Facebook bleek lastig en geld verdienen met video bleek lastiger dan verwacht.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de groei van audio in 2018.In Nederland zien we (gelukkig) dat het voorbeeld niet massaal gevolgd is. Natuurlijk zag je ook hier media steeds meer investeren in video, maar contentstrategieën werden niet massaal omgegooid. Achteraf iets waar we met zijn allen erg blij mee mogen zijn.
Als je kijkt naar 2018, dan zou dat wel eens het jaar van de investering in audio kunnen worden. Juist hier in Nederland. En dan niet door een complete contentstrategie om te gooien, maar doordat media op slimme wijze hun aanbod uitbreiden.
Dagelijkse nieuwspodcast
Om te beginnen is er de opkomst van de nieuwspodcasts. In de VS zagen we onder meer NPR en The New York Times vorig jaar een dagelijkse nieuwspodcasts lanceren. En zeker ‘The Daily‘ is nu, bijna een jaar na de lancering, een groot succes te noemen. Dit jaar volgt ook Vox met een dagelijkse podcast, waarin uitleg wordt gegeven bij het nieuws.
Dit Wordt Het Nieuws‘ lanceren. Sinds afgelopen week hebben ook BNR en het FD een dagelijkse podcast. In ‘Newsroom‘ praat Roos Abelman dagelijks met redacteurs en verslaggevers van beide media over de belangrijkste verhalen van die dag. Het is een podcast die letterlijk vanaf de redactie komt en die goed in elkaar zit. Inhoudelijk past hij perfect bij BNR en het FD, omdat de focus heel duidelijk ligt op politiek en economisch nieuws.
In Nederland zagen we vorig jaar NU.nl hun dagelijkse podcast ‘Dat laat ruimte voor de NOS en/of NPO voor een dagelijkse nieuwspodcast met een bredere focus. De NPO heeft een paar weken geleden bekend gemaakt dat er een dagelijkse podcast komt onder de vlag van Radio 1, maar wanneer deze wordt gelanceerd en hoe deze gaat klinken is nog onduidelijk.