Numrush

Na de mislukte ‘pivot to video’, is audio het volgende medium waar uitgevers in investeren

audio

Pivot to video. Zo werd in de Amerikaanse mediawereld de investering van online media in video in 2017 genoemd. Gedreven door het feit dat Facebook vol inzette op video, pasten veel jonge, online uitgevers hun contentstrategieën daar op aan. De productie van video bleek echter duur, het publiek binden aan je merk met video in een tijdlijn op Facebook bleek lastig en geld verdienen met video bleek lastiger dan verwacht.

In Nederland zien we (gelukkig) dat het voorbeeld niet massaal gevolgd is. Natuurlijk zag je ook hier media steeds meer investeren in video, maar contentstrategieën werden niet massaal omgegooid. Achteraf iets waar we met zijn allen erg blij mee mogen zijn.

Als je kijkt naar 2018, dan zou dat wel eens het jaar van de investering in audio kunnen worden. Juist hier in Nederland. En dan niet door een complete contentstrategie om te gooien, maar doordat media op slimme wijze hun aanbod uitbreiden.

Dagelijkse nieuwspodcast

Om te beginnen is er de opkomst van de nieuwspodcasts. In de VS zagen we onder meer NPR en The New York Times vorig jaar een dagelijkse nieuwspodcasts lanceren. En zeker ‘The Daily‘ is nu, bijna een jaar na de lancering, een groot succes te noemen. Dit jaar volgt ook Vox met een dagelijkse podcast, waarin uitleg wordt gegeven bij het nieuws.

In Nederland zagen we vorig jaar NU.nl hun dagelijkse podcast ‘Dit Wordt Het Nieuws‘ lanceren. Sinds afgelopen week hebben ook BNR en het FD een dagelijkse podcast. In ‘Newsroom‘ praat Roos Abelman dagelijks met redacteurs en verslaggevers van beide media over de belangrijkste verhalen van die dag. Het is een podcast die letterlijk vanaf de redactie komt en die goed in elkaar zit. Inhoudelijk past hij perfect bij BNR en het FD, omdat de focus heel duidelijk ligt op politiek en economisch nieuws.

Dat laat ruimte voor de NOS en/of NPO voor een dagelijkse nieuwspodcast met een bredere focus. De NPO heeft een paar weken geleden bekend gemaakt dat er een dagelijkse podcast komt onder de vlag van Radio 1, maar wanneer deze wordt gelanceerd en hoe deze gaat klinken is nog onduidelijk.

Lokale journalistiek

Een heel ander interessant podcastinitiatief zie ik in mijn eigen woonplaats Utrecht. De lokale redactie van het AD maakt in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen een politieke podcast: #UtrechtKiest. Waar het voor zo’n lokale redactie financieel lastig is om een kwalitatief hoogstaande en vooral diepgaande videoproductie te maken, is dat met audio een stuk makkelijker.

Een podcast is een perfecte manier om juist ook op lokaal en regionaal niveau verdiepende journalistiek te brengen. Mijn verwachting is dan ook dat we op dit vlak het komende jaar meer ontwikkelingen gaan zien.

Blendle Audio

Een andere interessante manier van het gebruik van audio is het voorlezen van berichten Als het gaat om audio dan hoeft het natuurlijk geen podcast te zijn. Een andere interessante manier van het gebruik van audio is het voorlezen van berichten. Gamesite Laadscherm, dat enkel langere en verdiepende verhalen maakt, zet al sinds de lancering bij ieder artikel een voorgelezen versie zodat je kunt luisteren in plaats van lezen (of beiden tegelijk).

En het zal je vast niet ontgaan zijn dat Blendle afgelopen week Blendle Audio heeft gelanceerd. De redactie van Blendle zorgt er dagelijks voor dat een aantal artikelen worden voorgelezen, speciaal voor leden van Blendle Premium. Helaas is het nog niet mogelijk om elk artikel te beluisteren, omdat dat nogal een prijzige operatie wordt, maar dat doet niets af aan het feit dat het interessante verrijking is van het aanbod van Blendle. De persoonlijke touch, waarbij je als lezer in de introductie met je voornaam wordt aangesproken, maakt het helemaal af.

Platformen

Audio wordt gezien als een extra manier om content te consumeren en een manier om verdieping te bieden De groei in het aanbod van on demand audio lijkt op dit moment niet te stoppen, maar de vraag is natuurlijk terecht hoe het zit met de consumptie. Nu het aanbod groter wordt, gaan we waarschijnlijk vanzelf zien of de behoefte van het publiek meegroeit.

Het mooie is dat de ontwikkelingen in tegenstelling tot de investeringen in video veel meer worden gedreven vanuit een geloof dat audio een goede aanvulling vormt op het bestaande media-aanbod. Het wordt gezien als een extra manier om content te consumeren en een manier om verdieping te bieden. Het feit dat de kosten in vergelijking met video laag zijn en de mediawereld ook nog niet echt afhankelijk is van een grote partij als Facebook helpt daarbij zeker mee.

Met de groei van audio zal dat echter wel veranderen. Zonder platformen zal die groei uiteindelijk achterblijven en andersom zal de groei vanzelf zorgen dat er platformen voor audio ontstaan. In de VS zien we die al voorzichtig ontstaan met slimme speakers, maar ik denk dat we ook vooral Spotify in de gaten moeten houden. Het is het eerste grote bedrijf dat daadwerkelijk een marktaandeel weet te verwerven als podcastplatform (los van Apple met iTunes, maar die doen er eigenlijk helemaal niks mee).

Ik ben oprecht benieuwd hoe we eind 2018 terugkijken op de investment in audio die op dit moment in volle gang is. Ik voorzie in ieder geval dat het een stuk positiever gaat zijn als hoe de pivot to video in 2017 is uitgepakt.