Nu een moderne auto haast een rijdend datacentrum lijkt, is het tijd om afspraken te maken omtrent de dataverzameling en analyse van je auto. Grote Duitse en Amerikaanse merken, samenwerkend in de Auto Alliance, hebben daar een eerst voorzet voor gegeven.
De Auto Alliance, waar onder andere BMW, Volkswagen, Mercedes, Ford, General Motors, Mitsubishi en Toyota onder vallen, hebben een eerste basis ‘privacy regels’ opgesteld. In dit manifest wordt omschreven welke gegevens de fabrikanten in de auto mogen registeren, welke data ze mogen uitlezen én hoe ze deze verder mogen verwerken. De regels zouden volgens planning in moeten gaan bij fabricage van de 2017-modellen.
Kort samengevat zijn de regels van de Auto Alliance een poging om balans te vinden tussen (het verbeteren van) gebruikersgemak en het waarborgen van de privacy van de bestuurder. Zou een fabrikant bijvoorbeeld biometrische informatie van de bestuurder, GPS-locaties of rijgedrag willen gebruiken voor marketingdoeleinden of door willen zetten naar een derde partij, moet daar expliciet toestemming voor worden gevraagd.
Daarnaast spreken de fabrikanten af om data rond de prestaties van de auto maximaal te anonimiseren en deze te beperken tot alleen de informatie die echt nodig is. Deze data wordt tevens openbaar gemaakt voor het publiek, gecombineerd met inzicht van alle data die individuele fabrikanten registreren. Op deze manier kan iedereen de data analyseren. De belangrijkste afspraak is echter dat alle data die in de auto wordt verzameld eigendom blijft van de eigenaar van de auto en niet zonder toestemming kan worden gebruikt.
Helemaal de handen op elkaar krijgt de eerste set met regels nog niet. Er zitten – uiteraard – nog een aantal mazen in het handboek, waardoor bestuurders bij aanschaf van de auto feitelijk direct akkoord gaan met het delen van een aantal datasets, onder andere voor intern onderzoek.
Gelukkig benadrukt de Auto Alliance in vrijwel dezelfde adem dat het slechts gaat om een eerste opzet. Het begin is er, zullen we dan maar denken.