Numrush

Autoriteit Persoonsgegevens legt Bluetrace dwangsom op, omdat het bedrijf je volgt via wifi

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een dwangsom opgelegd aan Bluetrace, een bedrijf dat het gedrag van winkelpubliek in kaart brengt door wifi-signalen van smartphones te volgen. Het bedrijf handelt volgens de Autoriteit Persoonsgegevens in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens, omdat het publiek niet te horen krijgt dat het gevolgd wordt.

Bovendien verzamelt Bluetrace volgens de Autoriteit Persoonsgegevens meer gegevens dan nodig is om het publiek te volgen. Het bedrijf analyseert die gegevens en verkoopt ze door aan zijn klanten (winkels), zonder dat het winkelend publiek op de hoogte wordt gebracht dat het gevolgd wordt.

Bluetrace moet binnen zes maanden stoppen met het verzamelen van gegevens van mensen die in winkelgebieden wonen. Daarnaast moeten persoonsgegevens direct geanonimiseerd of verwijderd worden en moet het bedrijf het publiek op de hoogte brengen van zijn activiteiten.

Maatregelen onvoldoende

Het bedrijf werd eerder al onderzocht door de Autoriteit Persoonsgegevens en werd in oktober 2015 op de hoogte gebracht van zijn overtredingen. Het bedrijf nam toen maatregelen, maar dat is volgens de autoriteit onvoldoende gebeurd. Bluetrace heeft het volgen van winkelend publiek beperkt tot de openingstijden en bewaart zijn gegevens nu 24 uur.

Bluetrace moet binnen een half jaar maatregelen nemen. Voldoet het niet aan de wensen van de Autoriteit Persoonsgegevens, dan kan het een boete van 5000 euro per week verwachten.