In het tweede kwartaal van 2016 hebben providers in de Verenigde Staten voor het eerst meer slimme apparaten aan hun netwerk verbonden dan smartphones. Dat schrijft ComputerWorld op basis van gegevens verzameld door Chetan Sharma Consulting. Met name auto’s worden in rap tempo aan het netwerk verbonden.
Sterker nog: alleen auto’s zouden volgens de statistieken het afgelopen kwartaal al 1,4 miljoen keer aangesloten zijn. Dat terwijl er maar 1,2 miljoen mobiele telefoons werden aan de Amerikaanse netwerken werden toegevoegd. De oorzaak daarvan ligt niet bij de consument: autofabrikanten kiezen er zelf voor om hun auto een internetverbinding te geven. Op die manier kunnen ze makkelijk updates aanbieden en data verzamelen.
Volgens Chetan Sharma bereikt de provider AT&T binnenkort de mijlpaal van 10 miljoen verbonden auto’s. Het bedrijf verwacht dat de provider daar in totaal drie jaar voor nodig had. Dat betekent dat de ontwikkeling twee keer zo snel gaat als bij tablets. AT&T kon pas na ruim zes jaar noteren dat het 10 miljoen tablets op zijn netwerk had aangesloten.
Verdere groei
Chetan Sharma verwacht dat de groei van mobiel dataverkeer alleen maar toeneemt. Omdat we steeds meer via internet communiceren, voorspelt het bedrijf dat telecomproviders binnen niet al te lange tijd hun inkomsten uit bellen en het versturen van sms’jes onderbrengen in de inkomsten uit dataverbruik.
Vorig jaar namen de inkomsten uit bellen volgens Chetan Sharma met bijna een kwart af. Het versturen van sms’jes daalde met 18 procent. Tegelijkertijd stegen de inkomsten uit dataverbruik juist met bijna een kwart.