Hij was eerder te zien op de BBC, waar hij vol passie en enthousiasme twee presentatrices probeerde mee te nemen in de mogelijkheden van de virtuele wereld die hij voor zich ziet. Ook The New York Times publiceerde een artikel over de virtuele modeshow voor Tommy Hilfiger. Een gesprek met Avinash Changa van WeMakeVR over de toekomst van virtual reality.
Avinash ChangaChanga is oprichter van WeMakeVR en DISRUPT. Hij heeft naast de ontwikkeling van een VR-camera onder meer producties gemaakt voor Tommy Hilfiger en Brainpower. Ik sprak Changa in het kantoor van WeMakeVR: een soort van oude garage aangekleed met alles wat een jong bedrijf moet hebben. Naast de opvallende pooltafel in het midden, is het pand schaars aangekleed, waarschijnlijk om genoeg ruimte over te houden om mensen ongehinderd te laten genieten van virtual reality-producties. Het jonge WeMakeVR, opgericht door Avinash Changa, komt voort uit het videoproductiebedrijf DISRUPT. “Als gamer bestelde ik de eerste versie van de Oculus Rift en kwam er snel achter dat we CGI-content (computer-generated imagery) kunnen combineren met brand stories in virtual reality. Ik dacht dan hebben we gewoon een nieuwe service voor onze bestaande klanten. Na een weekje klooien met de Oculus en na wat simpele dingen gemaakt te hebben, kwam ik er achter dat deze techniek dusdanig krachtig is, dat het letterlijk de wereld kan veranderen, mits we voorbij de gaming- en techgeeks gaan.”
Hij vervolgt zijn verhaal “als we hier iets relevants mee doen voor je oma, oom of buurvrouw — die niet in technologie geïnteresseerd zijn — kunnen we het zelfs voor hen interessant maken.” Om dat gat te vullen heeft Changa WeMakeVR opgericht: het bedrijf heeft afgelopen tijd met verschillende producties de interesse van de media gewekt. Naast de modeshow van Tommy Hilfiger heeft WeMakeVR vorig jaar de virtual reality-videoclip voor Brainpower geproduceerd. In de clip van het nummer ‘Troubled Soul’ van het album Determination reizen kijkers mee met de rap-artiest: van de studio naar het topje van de Westertoren in Amsterdam.
360-gradenvideoclip van Brainpower
Gedurende het interview kreeg ik al snel antwoord op mijn meest prangende vraag: waar ligt de grootste uitdaging voor de virtual reality-industrie? “Qua techniek gelooft iedereen het wel: in de zin dat er genoeg consumer devices komen. Andere kant van het verhaal is wat komt er aan qua mogelijkheden om VR-content te maken?” Changa legt uit dat er nu twee manieren zijn waarop men content kan creëren voor virtual reality: met ingame-technieken en cinematic VR.
Bij de eerste manier worden virtuele omgevingen gemaakt met behulp van technieken die ook gebruikt worden om games te produceren. Bij de tweede optie wordt VR-content opgenomen met behulp van een 360-gradencamera.