Het onderzoeksteam van Baidu heeft een gigantische mijlpaal bereikt binnen kunstmatige intelligentie. Ze hebben een systeem dat “leeft” in een 2D-omgeving geleerd hoe het door zijn wereld moet navigeren op dezelfde manier waarop je dat bij een kind zou doen: met taal. Dit schrijft het bedrijf op zijn website.
Baidu heeft het systeem eerst de Engelse taal aangeleerd via positieve en negatieve stimulansen. Een beetje zoals bij een kind: je laat plaatjes zien, herhaalt woorden en uiteindelijk snapt het kind dat een woord bij een plaatje hoort. Zo herkent leert het uiteindelijk de namen van bijvoorbeeld dieren. Het systeem leerde zelfs een basis in grammatica aan, wat knap is voor een computer.
De grootste doorbraak is echter dat het de commando’s en woorden die het aanleerde kan gebruiken in geheel nieuwe situaties. Dat is iets waar computers vaak veel moeite mee hebben.
“Machines weten misschien hoe een sinaasappel er uit ziet, maar kan de taak ‘snij de sinaasappel met een mes’ niet uitvoeren, tenzij het getraind is met een dataset waar dit commando in zit. Ons systeem liet echter zien dat het in staat was om de kennis over het uiterlijk van een sinaasappel succesvol te combineren met de taak ‘snij X met een mes’. Het had het commando ‘snij de sinaasappel met een mes’ echter nooit specifiek aangeleerd”, leggen de onderzoekers uit.
Dit betekent dat systeem in staat is om de eerder geleerde kennis te gebruiken bij andere situaties, net zoals mensen dat doen. In dit geval lukt het misschien alleen in de wereld van een 2D-omgeving, maar het is in ieder geval een begin.
een deels vergelijkbare doorbraak. Het maakte een systeem dat een eerder aangeleerde vaardigheid kan gebruiken bij een nieuwe taak. Dit is vergelijkbaar met eerst leren schaatsen en later leren skeeleren: de vaardigheid die je bij het schaatsen leerde, gebruik je ook weer bij het leren skeeleren. Daardoor gaat het je gemakkelijker af.
Google kwam eerder dit jaar metDe kunstmatige intelligentie kan dit nu ook, wat vrij bijzonder is. De meeste systemen vergeten namelijk de vaardigheid van het schaatsen als ze iets nieuws willen aanleren. Alles moet dus weer helemaal overnieuw. Maar niet bij DeepMind, de kunstmatige intelligentie van Google. Die onthoudt het nu dus wel.