Bart Kok is manager van de interactieve afdeling van ArchiVision, het overkoepelende bedrijf waaronder The Virtual Dutch Men ook valt. Maar die scheiding is slechts voor buitenstaanders gemaakt, want bij het bedrijf was iedereen eigenlijk snel overtuigd van de kracht van virtual reality. Voor deel 2 van deze serie over de productie van content voor virtual reality sprak ik met hem.
“Eigenlijk is virtual reality een soort van verlengstuk voor wat we al maakten.” ArchiVision richt zich op het creëren van virtuele presentaties van ruimtes en objecten. Zo maken ze bijvoorbeeld interactieve 3D-renders van woningen voor makelaars of ander soort klanten. ArchiVision is als één van de eerste bedrijven in Nederland begonnen met het aanbieden van virtual reality-ervaringen, later onder de naam The Virtual Dutch Men. “Het gaat erg goed met de zaken, we krijgen veel aanvragen uit de rest van de wereld. In het begin deden we veel in de vastgoedsector, maar we richten ons nu op productvisualisaties en VR-ervaringen voor bijvoorbeeld musea en andere gelegenheden, maar ook op het serieuzere werk als simulatie en training.”
Bart KokBart Kok (33) werkt binnen ArchiVision als Studio Manager voor The Virtual Dutch Men. Hij ziet een grote toekomst in virtual reality. Zoals ieder bedrijf dat vroeg begonnen is met virtual reality, volgde ook Kok en zijn team de Oculus Kickstarter-campagne met grote interesse. Nu vier jaar later is Kok onder de indruk van de nieuwe Oculus Rift-hardware: “Op Oculus Connect heb ik een paar maanden geleden voor het eerst de nieuwe demo van Epic Games (Bullet Train) gespeeld. Dit was de eerste keer dat ik de nieuwe controllers van Oculus kon proberen en die werken fantastisch. In dit schietspel kon ik heel precies wapens oppakken en gebruikmaken van bullettime, een slowmotioneffect waardoor ik afgeschoten kogels letterlijk met m’n eigen vingers uit de lucht kon pakken en kon bestuderen als Neo uit de Matrix. Heel gaaf.”
Maar het schietspel was niet hetgeen dat de meeste aandacht trok van Kok. De Toybox-demo die werd getoond, is volgens hem het meest intieme dat hij ooit gedaan heeft in virtual reality. “In de demo werk je samen in een virtuele ruimte. Je handen en bewegingen doen in VR precies hetzelfde als je in de werkelijkheid, net als bij de andere persoon. Het voelt enorm persoonlijk, terwijl de andere persoon aan de andere kant van de wereld kan zijn.”
De voornaamste ontwikkelingen gaan op korte termijn uit de gamehoek komen; het is volgens Kok een goede manier om mensen in aanraking te laten komen met het nieuwe medium. “Cockpit-spellen, zoals vliegsimulatiegames, zijn uiterst geschikt om personen bekend te maken met VR. Er is een duidelijke scheiding tussen jouw directe omgeving, de cockpit, en de buitenwereld. Je zit zelf stil en buiten bewegen er allerlei dingen, dat is momenteel met de huidige technologie een goede ervaring.”
Moderne games werken niet 1 op 1 in VR Deel deze quote“Games als Call of Duty (een firstperson-shooter) gaan problemen opleveren. De manier van bewegen die nu gebruikt wordt in moderne games werkt simpelweg niet in virtual reality. Als je een firstperson-shooter ontwikkelt in virtual reality kom je voor hele andere vraagstukken te staan. Ik denk dat er een soort van hybride model gaat ontstaan, waar je je voortbeweegt door middel van een controller en met met de techniek van de HTC Vive om zo toch om hoeken te kijken of te bukken.”