BBC en New York Times hebben het meeste bereik op Twitter

Het afgelopen jaar werd er weer veel gezegd over de ROI van social media. Hoeveel bereik heeft een tweet of Facebook status update nou precies? Alle Klout scores ten spijt, volgens dit recent gepubliceerde onderzoek van Arizona University zijn er maar twee nieuwsmedia die de ranglijsten aanvoeren als het gaat om bereik via Twitter: de BBC en New York Times.

Twee onderzoekers aan de Universiteit van Arizona hielden drie weken lang nauwkeurig bij hoe nieuws op Twitter zich verspreidde, en welke accounts daarvoor verantwoordelijk waren. Daaruit bleek dat artikelen van de BBC en New York Times veruit de meest geretweete berichten waren. Samen met Mashable hadden artikelen op deze sites bovendien de langste ‘Half-Life’ spanne: Ruim 5,5 uur. De zogenaande ‘half-life’ spanne is een term die bedacht werd door URL shortner Bit.ly: Het is een indicatie van de tijd die een link nodig heeft om op de helft van zijn uiteindelijke totale aantal kliks te komen, er vanuit gaande dat de eerste helft binnen enkele uren, en de tweede helft pas over vele maanden (jaren) bereikt wordt.

Het onderzoek heeft ook gegekeken naar het ‘engagement level’ van een tweet, ofwel de mate waarin Twitter gebruikers een nieuwsbron vernoemen in een tweet. Daarbij scoorden FT en Forbes het laagste, NYT, BBC opnieuw als hoogste. Overigens wordt een groot deel van het Twitter succes van de BBC veroorzaakt door het feit dat de omroep zelf drie grote Twitter accounts beheert die elkaar met enige regelmaat retweeten. Omdat @BBCWorld, @BBCBreaking en @BBCNews alledrie miljoenen followers hebben, zorgt de BBC zo voor een ‘Maximum Level’ retweets, en een nog veel groter Twitter bereik.

Het hele onderzoek vind je hier. Via.