Numrush

Beleid voor politieke advertenties Facebook blokkeerde LGBT-berichten

Facebook heeft een erg streng beleid als het gaat om politieke advertenties. Maar in sommige gevallen heeft dat beleid wat vervelende bijwerkingen. Zo ontdekte The Washington Post dat het sociale medium per ongeluk tientallen LGBT-gerelateerde advertenties blokkeerde.

De advertenties werden bekeken door geautomatiseerde systemen en menselijke moderators. Vervolgens werd besloten dat ze politiek waren. De meeste advertenties waren echter niet bezig met het promoten van bepaalde onderwerpen en bevatten geen duidelijke politieke voorkeuren. De enige connectie was een referentie naar LGBT-keywords.

De adverteerders besloten te klagen bij Facebook. Het sociale medium reageerde echter meer dan eens met dat de LGBT-onderwerpen ze over mensenrechten lieten gaan, en dat ze dus politiek waren.

Verkeerd gelabeld

Woordvoerder Devon Kearns zegt nu dat de advertenties “verkeerd gelabeld” waren, en dat ze uit het archief verwijderd waren. Daarnaast stelt ze dat de werknemers bij het sociale medium niet iedere LGBT-advertentie “als politiek zien” en dat “meerdere” advertenties politieke standpunten innamen.

Overigens is het niet zo dat politieke advertenties niet toegestaan zijn op het platform. Dit mag echter alleen als gebruikers laten weten waar hun financiering vandaan komt en ze zich aanmelden bij Facebook. Daar is diverse persoonlijke informatie voor vereist, zoals een burgerservicenummer. En dat lijkt wat overdreven voor organisaties die alleen de LGBT-gemeenschap willen steunen.