De actieradius van volledig elektrische auto’s is 40 procent lager dan autofabrikanten beloven. Dat concludeert de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop na eigen onderzoek. De organisatie testte wat het bereik van de Opel Ampera-e, de Renault Zoe en de Nissan Leaf op een volle accu bij normaal gebruik was.
Om ‘normaal gebruik’ na te bootsten, stelde Test-Aankoop de temperatuur in op 22 graden. De auto werd geladen met zakken lood om het gewicht van één volwassen en twee kinderen als passagiers na te bootsen. De accu werd volledig opgeladen en de test vond plaats in de buitenlucht.
Opel belooft dat de Ampera-e 520 kilometer kan afleggen, maar haalde in de test slechts 304 kilometer (58,5 procent). Renault belooft dat zijn Zoe een actieradius van 400 kilometer heeft. In de test van Test-Aankoop haalde het voertuig echter maar 232 kilometer (58 procent). Nissan belooft dat de Leaf het 250 kilometer uithoudt, maar haalde in de praktijktest slechts een bereik van 144 kilometer (57,6 procent).
New European Driving Cycle
Test-Aankoop verklaart het verschil omdat autofabrikanten hun actieradius berekenen op de NEDC-test. Deze omstreden en gedateerde test vindt plaats in laboratoriumomstandigheden en niet in de buitenlucht. De resultaten komen daarmee nooit overeen met de werkelijke actieradius.
Vanaf dit jaar wordt de NEDC-test langzaam uitgefaseerd. De testcyclus wordt vervangen door de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Nieuwe modellen die sinds september dit jaar op de markt verschijnen, moeten volgens de WLTP-methode getest worden. Oudere voertuigen hoeven de nieuwe test niet te ondergaan.