Er is in de wereld van nieuwswebsites opnieuw een interessante omslag bezig. Jaren geleden waren online nieuwsmedia veel bezig met de vindbaarheid in zoekmachines, om verkeer te genereren. Toen kwamen de sociale media en ging de aandacht daarheen. Maar volgens cijfers van Chartbeat moeten de media opnieuw hun focus verleggen naar Google.
Volgens de cijfers van Chartbeat is het bezoek via Google aan nieuwssites sinds augustus vorig jaar omhoog geschoten. Tussen januari en augustus 2017 zorgde de zoekmachine voor 1,3 miljard bezoeken aan nieuwswebsites per week. In februari 2018 was dat aantal echter gestegen naar 1,65 miljard bezoeken per week, een stijging van 25 procent sinds juli.
Het bezoek aan de desktopversies van de nieuwssites via Google neemt de laatste maanden weer wat af. Maar op mobiel is er sprake van een flinke groei. De zoekmachine is daardoor nu de belangrijkste verkeersbron op mobiele apparaten voor nieuwssites.
Zoals gezegd is dit de tweede keer dat nieuwssites hun focus moeten verleggen. In de afgelopen jaren waren de media namelijk steeds meer afhankelijk van het verkeer via Facebook. Maar het sociale medium paste zijn nieuwsfeed begin dit jaar aan. Daardoor krijgen berichten van bedrijven, organisaties en media minder aandacht.
Het gevolg was dat er dus minder bezoekers kwamen via Facebook. Het aantal likes, shares en comments op de pagina’s van de media daalden ook. Voor RTL Nieuws daalden die zelfs met 43,9 procent, voor de NOS met 34,7 procent.
Het aantal likes/shares/comments op Facebookpagina's van Nederlandse media is flink afgenomen door nieuwe Facebook timeline. Het relatieve verschil tussen juni 2018 vs juni 2017: pic.twitter.com/oYInefWNxr
— Jaap van Zessen (@jaapvanzessen) July 31, 2018