Zodra een term geduidt wordt met omschrijvingen als: “de nieuwe trend”, “het nieuwe zwart” of “het nieuwe olie”, kun je er vergif op innemen dat er genoeg over geschreven wordt. Zo ook over “big data”. Laten we een aantal interessante artikelen van de afgelopen week op een rijtje zetten!
“Not Your Type? Big Data Matchmaker On Five Data Types You Need To Explore Today,”
Gebaseerd op zijn jarenlange ervaring met tomeloze klanten in verschillende industrieeën, stelt auteur Sunil Soares dat big data onder te brengen is onder 5 verschillende categorieeën. Verder stelt Soares dat een goede classificatie en gedegen framework op dit moment prioriteit nummer één zijn, willen we alle inzichten waar we zo naar verlangen uit de stromende data halen.
“How the ‘All-New’ FourSquare is Using Big Data To Figure Out What You’ll Crave Next,”
Over inzichten uit data halen: Foursquare lanceerde recent een complete nieuwe versie van hun mobiele app. We zwaaien de badges uit en verwelkomen “Explore”. Want na maanden en maanden sleutelen aan de verschillende algoritmes is Foursquare verandert in ontzettend krachtige, gedetailleerde prognosetool die kijkt naar je check-in geschiedenis, het tijdstip van de dag, waar je vrienden zijn geweest en waar mensen met gelijke interesses als de jouwe “hangen”. De insights die Foursquare uit de data kan halen bieden voldoende potentie, zo maakte Andrew Hogue (Head of Search) duidelijk met een ludieke quote: “For example, in New York City, for every two degrees the temperature goes up, check-ins at ice cream shops go up by 2%,“.
“Rethinking Privacy in an Era of Big Data,”
In gesprek met Microsoft-medewerker en privacy guru Danah Boyd stipt The New York Times een aantal interessante punten aan als het gaat om big data en privacy. “Is this moving towards a society that we want to build?”, vraagt Boyd zich hardop af. Waar moeten of mogen we de lijn trekken en is er überhaupt regulatie mogelijk? Absolute must read!