De rijen voor Starbucks kunnen zeker in de ochtend en tijdens lunchtijd ontzettend lang zijn. Vaak heb je helemaal niet zoveel tijd en wil je gewoon snel een lekkere koffie kopen en weer doorgaan. Starbucks speelt hierop in door je later dit jaar alvast mobiel vooruit te laten bestellen.
Starbucks is op dit moment de service aan het uittesten om zo de wachttijd te kunnen versnellen. Je kunt je koffie nog net niet laten bezorgen maar volgens Bloomberg dus wel bestellen via de app. De service wordt later dit jaar uitgerold; een precieze datum is nog niet bekend. Het was eerder al mogelijk om te betalen via de app en zoals vorige week bekend werd kun je vanaf volgende week de barista ook belonen met een fooi.
De update op 19 maart aanstaande zal de navigatie van de app eenvoudiger maken en een “Shake to Pay” functie toevoegen. Deze functie vult automatisch je virtuele Starbucks kaart aan waarna je kunt betalen. Daarna krijg je een pushnotificatie met de vraag of je nog een fooi in de digitale fooienpot wilt stoppen. Je kunt deze fooi nog aanpassen of terugtrekken tot twee uur na je aankoop voor het geval je koffie heel lekker was of juist helemaal niet smaakt.
Volgens Adam Brotman, hoofd van de digitale afdeling bij Starbucks, worden op dit moment elf procent van de Starbucks transacties via de mobiele app betaald; dat komt neer op een totaal van vijf miljoen transacties elke week. Met meer dan tien miljoen actieve app gebruikers, de update van volgende week en het vooruitbestellen later dit jaar zal hopelijk de koffie-ervaring voor jou, andere consumenten en de barista’s nóg beter en sneller worden.