Numrush

Binnenkort kan je smartphone zien of je je verveelt

Aan de lange lijst van functies die je smartphone nu al heeft, wordt er binnenkort nog een toegevoegd.  Onderzoekers van Telefonica Research in Barcelona hebben onderzocht hoe een telefoon kan detecteren dat je je verveelt en vervolgens suggesties geeft om een BuzzFeed artikel te lezen. Ze hebben een algoritme opgesteld die kijkt naar je mobiele activiteit, waarbij rekening wordt gehouden met je laatste sms’je of telefoongesprek, het tijdstip op de dag en hoe intensief je je telefoon gebruikt.

Het gebruiken van deze data leidt tot een goede voorspelling van verveling in 83% van de gevallen. Naast het detecteren van verveling, gaat het algoritme nog een stap verder. Als je smartphone merkt dat je je verveelt, zal er een melding worden gegeven met een suggestie voor een interessant of grappig artikel op BuzzFeed.

Wat bleek? De mensen die zich volgens de smartphone verveelden klikten inderdaad veel vaker op de link dan de mensen die niet verveeld waren. De uitvinding zal volgende week officieel bekend gemaakt worden op de UbiComp conferentie in Japan.

Verveling vergelijken

Het onderzoek in Barcelona begon met het opstellen van kenmerken van verveling, door met een Android app twee weken lang meerdere keren per dag aan de participanten te vragen om hun mate van verveling aan te geven. Deze reacties werden vergeleken met andere data zoals hoeveel apps de participant gebruikte en hoe intensief hij over het algemeen op zijn telefoon zat. Hier kwam uit dat hoe meer verveling een persoon ervaart, hoe meer apps hij gaat gebruiken en hoe intensiever hij zijn telefoon überhaupt gebruikt.

Het algoritme kon in 83% van de gevallen bepalen of iemand zich verveelde. De volgende stap was het bouwen van een Android app die uit zichzelf merkte dat de gebruiker verveeld was en dan, als dit zo was, een melding stuurde met de vraag of de participant een bepaald artikel wou lezen op de nieuwe app van BuzzFeed. Deze app werd twee weken lang uitgetest met een nieuwe groep participanten en de groep die geïdentificeerd was als verveeld klikte inderdaad vaker op de BuzzFeed link – plus namen de tijd om het te lezen – dan mensen die de link zomaar gestuurd hadden gekregen.

Op dit moment zijn de onderzoekers bezig om uit te zoeken wat voor artikelen mensen het liefst lezen als ze verveeld zijn. Kan dit bijvoorbeeld ook leerzame content zijn, zoals het leren van een taal?

Eerdere concepten

Andere organisaties hebben al eerder gebruik gemaakt van vergelijkbare concepten, maar het detecteren van verveling is nieuw. De startup Triggerhood heeft software gemaakt waarbij de app data verzameld om te kijken of het een goed moment is om content te sturen. Deze app houdt in de gaten of je bijvoorbeeld aan het slapen, eten of autorijden bent, zodat een bericht je niet stoort op het verkeerde moment. Lees hier meer over Triggerhood.

Van eigen bodem komt de app Dull,  maar die app is nog niet zo ver in het detecteren van een verveeld moment. De app biedt willekeurige content van het internet die je kan doorbladeren als je je verveelt.