We kunnen het geen verrassing meer noemen, eerder een bevesting met een feestelijk tintje. Want terwijl de 20.000ste BMW i8 van de band rolde, werd ook duidelijk dat de productie van de elektrische sportauto in april 2020 definitief gestaakt zal worden.
Al in 2014 werd de productie van BMW’s elektrische sportauto teruggeschroefd. Toch werden er in de afgelopen jaren nog driftig i8’s geproduceerd, waardoor er vorige week op de valreep nog reden voor een feestje was. De 20.000ste auto rolde van de productieband.
Nederlands tintje
De i8, één van de 400 speciale ‘Ultimate Sophisto Editions’ van de auto, is op weg naar een Duitse eigenaar en zal een van de laatste auto’s zijn die uit Leipzig zal vertrekken. BMW heeft aangekondigd dat de productie van de i8 in april 2020 definitief zal stoppen.
Sinds de introductie zijn er in Nederland iets minder dan 370 BMW i8’s verkocht, waarbij het eerste jaar direct verantwoordelijk was voor maar bijna een derde van dat aantal.
Toch zit er aan de elektrische sportauto van i8 een Nederlands tintje. Niet alleen is de huidige speciale editie van de auto getekend onder supervisie van de Nederlandse ontwerper Adrian van Hoydonk, hij stond ook aan de wieg van de eerste i8.
Geen opvolger
Vooralsog krijgt de i8 geen directe opvolger, iets dat overigens ook geldt voor de compact BMW i3. In plaats daarvan kijkt de autofabrikant naar de wensen van de markt en gaan er geruchten over een elektrische middenklasser of het uitwerken van de spectaculaire Vision M Next tot productiemodel.
Een elektrische M-model lijkt overigens sowieso niet ver weg. Al deze zomer liet men bij BMW weten dat er scherp gekeken wordt naar het opzetten van een elektrische M-lijn.