Numrush

Bodyscan en iBeacon zorgen voor gepersonaliseerde shopervaring in Frans winkelcentrum

Shoppen wordt een stuk persoonlijker in Frankrijk, althans in de winkelcentra van het Franse Klépierre. Het winkelvastgoedbedrijf heeft een inspiration corridor ontwikkeld waarin klanten op basis van een realtime bodyscan suggesties kunnen krijgen voor producten. Klépierre maakt gebruik van een bodyscan en iBeacons – een technologie die wordt gebruikt voor mobiele betalingen en kortingsbonnen.

In de video koopt een klant een paar schoenen en wanneer ze vervolgens langs een iBeacon-punt loopt ontvangt ze een notificatie op haar telefoon waarin ze wordt geïnformeerd over de inspiration corridor; die zou haar verder kunnen helpen om bijpassende kleding te vinden bij de schoenen die ze zojuist heeft gekocht.

De inspiration corridor werkt met een infrarood Kinect-camera die een scan en profiel maakt van de klant. Daarnaast kan het systeem bepalen van welk geslacht de klant is, wordt de haarkleur en het postuur gemeten en kan ook de leeftijd worden ingeschat. Op basis van deze gegevens krijgt de klant op levensgrote LCD-touchscreens een aantal outfits te zien.

Hierbij is er een match gemaakt tussen de uiterlijke kenmerken van de persoon en de producten die verkrijgbaar zijn bij de verschillende retailers in het winkelcentrum. Ook kan de klant de resultaten nog verder personaliseren door de barcodes van de zojuist gekochte producten te scannen. De outfits op de schermen worden hierop automatisch gefilterd aan de hand van het ingescande product.

Door producten aan te raken in de inspiration corridor kan de klant deze automatisch toevoegen aan zijn persoonlijke winkelmandje in de bijbehorende shopping-app. Na de keuze van producten wordt de klant door middel van indoor-navigatie op basis van iBeacons naar de juiste winkels begeleid om de kleding te kunnen bekijken en te passen.

De inspiration corridor geeft aan hoe winkels hun klanten steeds meer moeten gaan inspireren om tot aankoop over te gaan; alles draait om beleving. Hoewel online winkelen steeds populairder wordt laat deze uitvinding zien dat ook het shoppen in winkels een (innovatieve) toekomst heeft. Met de inspiration corridor biedt het winkelcentrum haar klanten de mogelijkheid om offline te shoppen (want dat vinden we stiekem toch het allerleukst, niet?) maar dan op een snelle en praktische manier waar ook veel behoefte naar lijkt te zijn.