Boeing verwacht dat het met een 3D-printer de productiekosten van de Boeing 787 Dreamliner flink kan verlagen. In 2018 wil het belangrijke titanium onderdelen printen, waardoor de productiekosten met 2 tot 3 miljoen dollar omlaag kunnen.
Het bedrijf werkt daarvoor samen met het Noorse bedrijf Norsk Titanium, waardoor componenten geprint kunnen worden. Reuters merkt op dat General Electric al brandstofsproeiers van vliegtuigmotoren print, maar dit is de eerste keer dat een bedrijf 3D-geprinte onderdelen maakt die de druk van een vliegtuig in de lucht moet kunnen weerstaan.
Veel metaal
Boeing stapt voor de 787 over tot 3D-printen omdat het hier meer metaal voor gebruikt dan bij andere modellen, schrijft Engadget. De manier waarop titanium normaal gemaakt wordt is erg duur, waardoor de 144 Dreamliners die Boeing per jaar maakt flink in de papieren gaan lopen.
Met de samenwerking wordt het nu duidelijk dat de luchtvaartindustrie klaar is voor geprinte metalen – een mooie doorbraak voor de relatief nieuwe technologie.
Een jaar aan gewerkt
Boeing en Norsk hebben een jaar samengewerkt om de techniek langs de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA te krijgen. Daar moest het een zwaar testprogramma doorlopen, een proces dat eind dit jaar afgerond moet worden. Als dat gelukt is moeten de Noren niet ieder exemplaar laten testen, waardoor ze in bulk geproduceerd kunnen worden. Hierdoor kunnen de kosten nog verder omlaag.