Numrush

Bosch en Mercedes-Benz gaan samenwerken aan zelfrijdende auto

De strijd om wie er het snelste de best technologie voor de zelfrijdende auto ontwikkelt, is inmiddels echt begonnen. Naast een aantal startups werken ook diverse grote fabrikanten aan autonome voertuigen. De laatste die zich heeft toegevoegd aan het rijtje namen zijn Bosch en Daimler die samen een project starten, schrijft TechCrunch.

Daimler is een van de grootste autofabrikanten ter wereld. Onder meer Mercedes-Benz valt onder het bedrijf. Bosch is een van de grootste fabrikanten van technologie en onderdelen voor auto’s. En de twee leggen de lat behoorlijk hoog: aan het begin van het volgende decennium – dus over ongeveer vijf jaar – moet de eerste volledig zelfrijdende auto van de twee op de markt verschijnen.

De beide bedrijven hebben als doel om gedeelde auto’s te maken die autonoom kunnen rijden binnen bepaalde gebieden in een stad. Als gebruiker roep je de auto op via een app, word je zonder chauffeur naar je bestemming gebracht en kun je de auto achterlaten voor een volgende klant. Op deze manier hopen Bosch en Daimler het verkeer op de weg te verminderen en auto’s toegankelijk te maken voor mensen die niet kunnen of mogen rijden.

HERE en NVIDIA

Zowel Daimler als Bosch hebben bovendien bedrijven ingelijfd die bij dit project kunnen helpen. Daimler is mede-eigenaar van Nokia’s kaartendienst HERE, die ook gebruikt kan worden bij autonoom rijden. Mercedes-Benz – zoals gezegd een onderdeel van Daimler – heeft zelfs als eerste een testlicentie gekregen voor autonoom rijden met HERE als kaartleverancier. En kaarten zijn belangrijk, stelde Dieter Zetsche van Daimler tijdens SXSW: “De grootste troefkaart is de toegang tot complete, realtime bijgewerkte kaarten in de auto.”

Ondertussen werkt Bosch samen met NVIDIA om hardware voor autonome voertuigen te gaan leveren. Een supercomputer genaamd Xavier moet het zware rekenwerk gaan doen. Voor de kunstmatige intelligentie van auto’s is heel veel rekenkracht nodig, maar de computer moet ook compact en zuinig zijn. NVIDIA heeft de afgelopen decennia flink wat kennis opgedaan met de ontwikkeling van grafische processoren, waardoor het bedrijf juist hier erg goed in is.

Voegen we deze vier bedrijven samen, dan hebben we een interessante combinatie. Daimler levert de auto en de kaarten, Bosch levert samen met NVIDIA de juiste hardware. En met alle kennis die de bedrijven in de afgelopen jaren verzameld hebben, hebben ze een flinke kans van slagen.

Wat hierbij overigens wel opvallend is, is dat concurrent BMW ook met HERE werkt, alleen dan samen met Intel en diens onderdeel Mobileye. HERE is zelfs deels eigendom van Intel, terwijl dat bedrijf concurreert met Bosch en NVIDIA. Dat kan de samenwerking die Daimler behoorlijk ingewikkeld maken, maar blijkbaar zien geen van de betrokken partijen op dit moment een probleem.

Concurrentie

De markt voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s is behoorlijk competitief, maar tegelijkertijd wordt er veel samengewerkt. Ubers doel is bijvoorbeeld ook om een zelfrijdende auto te ontwikkelen die je kunt oproepen als je hem nodig hebt, net zoals Daimler en Bosch willen. Uber en Daimler hebben echter begin dit jaar een partnerschap hebben gesloten om zelfrijdende auto’s te gaan maken.