Bosch speelt essentiele rol in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto

Dirk Wolthuis
Dirk Wolthuis

Op het gebied van automotive zijn er voor Bosch drie strategische thema's die er toe doen: "Automated, Connected en Electric."

Als ik Bosch zeg dan roep je wasmachines of boormachines. Oké, misschien is dat lichtelijk overtrokken, maar het dat zijn wel productcategorieën waarmee het Duitse bedrijf bekend staat bij veel (Nederlandse) consumenten. Toch doet het bedrijf meer dan je kleren schoonhouden of gaten boren. Er kunnen maar weinig auto’s goed functioneren zonder de techniek en onderdelen van Bosch.

BoschBoschHet van oorsprong Duitse Bosch is opgericht in 1886 en heeft wereldwijd zo'n 300.000 medewerkers. Het bedrijf specialiseert zich in auto-onderdelen, elektrisch gereedschap, veiligheidssystemen en huishoudelijke apparaten.Daar sprak ik Alexander Vancolen, teamleider Mobility Solutions bij Bosch, over tijdens een persevenement in Maarssen. Op deze zonnige middag liet de Belg al snel blijken waar volgens hem en Bosch de toekomst ligt voor het Duitse bedrijf uit 1886: zelfrijdende auto’s. Ondanks dat Vancolen zelfrijdende auto’s als belangrijkste ontwikkeling ziet, heeft zijn afdeling recent een andere naam gekregen. Van automotive naar mobility solutions, want “de producten die we aanbieden zijn niet meer uitsluitend voor auto’s, we maken bijvoorbeeld ook een aandrijfsysteem voor elektrische fietsen. Meer dan zeventig fietsmerken gebruiken ons systeem.”

Op het gebied van automotive zijn er voor Bosch drie strategische thema’s die er toe doen: “Automated, Connected en Electric.” Vanaf 2020 denkt Bosch dat elektrische voertuigen exponentieel gaan toenemen, iets wat ook overeenkomt met de vooruitblikken van de Nederlandse overheid.

In 2020 zijn zelfrijdende auto’s de norm

Dat auto’s meer geautomatiseerd moeten gaan functioneren is volgens Vancolen belangrijk om een paar redenen. Ten eerste is het een kwestie van efficiëntie. “Als auto’s zelfstandig kunnen gaan rijden, kunnen ze bijvoorbeeld zuiniger rijden en ook dichter op elkaar.” Daarnaast zorgt automatisering er ook voor dat mensen die voorheen om wat voor reden dan ook niet meer konden rijden, nu weer een kans krijgen om zelfstandig van A en B te komen. “Maar het grootste voordeel van geautomatiseerd rijden komt voort uit het feit dat 90 procent van de ongevallen die nu gebeuren veroorzaakt worden door menselijke fouten.”

Maar er zijn nog hele reële problemen die overkomen moeten worden: alle sensoren voor de zelfrijdende auto, waar onder andere Bosch aan werkt, moeten nog geoptimaliseerd worden. Daarnaast is er ook een stuk veiligheid waar de automotive-industrie nog goed over moet nadenken. “De auto zal sowieso in verbinding staan met de cloud, dus alle informatie die de auto genereert, die moet op een versleutelde manier verzonden worden.”

Daarnaast is het voor Bosch ook belangrijk dat de wetgeving, vooral in Europa, versoepeld wordt om ruimte te bieden voor zelfrijdende auto’s. “Het is momenteel eigenlijk illegaal om auto’s zelfstandig te laten rijden op de Nederlandse wegen.” Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft al toegezegd zich in te gaan zetten voor de versoepeling van regels rondom zelfrijdende auto’s. Het laatste obstakel volgens Vancolen is goede navigatiekaarten. Om die uitdaging te overwinnen heeft Bosch besloten om samen te werken met TomTom.

Maar op het gebied van connected zet Bosch de meeste stappen. Zo werkt het bedrijf aan een app die het mogelijk moet maken om het scherm van je smartphone op het grote touchscreen in bijvoorbeeld een Telsa te projecteren. Op deze manier kun je gebruik blijven maken van de toepassingen die je normaal doet maar dan op een groter scherm in de auto. mySPIN, zoals de functie heeft, zorgt ervoor dat gebruikers afleidingsvrij gebruik kunnen maken van allerlei functies waarvoor ze normaal op hun smartphone moeten kijken.

Een ander voorbeeld waarmee Vancolen en zijn team auto’s meer verbonden proberen te maken is het zogenaamde eCall-systeem. Als de sensoren zien dat een automobilist in een ongeluk betrokken is, neemt het systeem automatisch contact op met 112 met een exacte locatie en beschrijving van het ongeluk. Bosch levert systemen en sensoren aan autofabrikanten die het mogelijk maken om deze functie in te bouwen.

Bosch zorgt voor slimmere steden en auto’s

30 procent van het autoverkeer in de stad is op zoek naar een parkeerplek - Alexander VancolenEen relatief nieuwe initiatief waar Bosch mee begonnen is, is de ontwikkeling van slimme parkeersensoren. Deze sensoren kunnen op basis van een elektromagnetisch veld waarnemen of een parkeerplek bezet of vrij is. Bosch hoopt deze oplossing aan te kunnen aanbieden aan onder meer steden die met een parkeerprobleem zitten en dat is nodig. Vancolen: “Ongeveer 30 procent van al het autoverkeer in een stad is doorgaans verkeer dat enkel op zoek is naar een parkeerplek.” De parkeersensoren maken verbinding met een gateway en via een app van Bosch kunnen automobilisten makkelijk navigeren naar een beschikbare parkeerplek.

Bosch stelt ook autogebruikers in staat om meer bewust te worden van hoe zij een auto gebruiken. Ondanks dat een auto allerlei informatie opslaat over het gebruik en verbruik zien de meeste automobilisten daar weinig van terug.

Nu kunnen gebruikers met een slimme plug hun auto een stuk slimmer maken.Je kunt het kleine apparaatje in de diagnostische poort van de auto stoppen en op deze manier kun je met behulp van een smartphone allerlei data uitlezen. Je krijgt extra informatie over het verbruik tijdens een bepaalde rit en kunt al deze informatie analyseren in een app.