Bose bespioneert gebruikers via hun koptelefoon

The Daily podcast New York Times

Bose is aangeklaagd omdat het klanten bespioneert via hun koptelefoons. De fabrikant hield bij welke muziek en podcasts er geluisterd werden, zonder dat gebruikers dat wisten.

Het bedrijf wordt via een class-action-rechtszaak aangeklaagd door meerdere klanten van het bedrijf, meldt Reuters. De spionage vindt plaats via een app waarmee je als gebruiker toegang krijgt tot de instellingen van Bose-koptelefoons, maar die ook de luistergegevens bij kon houden. Volgens de aanklacht heeft de fabrikant geen rekening gehouden met de privacy van de klanten, omdat het de gegevens doorverkoopt.

“Mensen zouden zich hier ongemakkelijk bij moeten voelen”, zegt een advocaat van de aanklager tegen Reuters. “Mensen doen een koptelefoon op omdat ze denken dat het privé is, maar ze daarbij kunnen informatie geven die ze niet willen delen.”

Informatie doorverkopen

Bij de aanschaf van een koptelefoon suggereert Bose dat je “het meest uit je koptelefoon kunt halen” door een app te downloaden. Daar moeten vervolgens de naam, het e-mailadres en het serienummer van de koptelefoon ingevoerd worden. Die gegevens worden vervolgens door Bose doorgestuurd aan partijen als Segment.io, een bedrijf dat klantinformatie verzameld en doorverkoopt.

De aanklager wil miljoenen van Bose als schadevergoeding voor klanten die koptelefoons als de QuietComfort 35, QuietControl 30 en SoundLink-reeks gekocht hebben. Ook wil hij dat het bedrijf stopt met het verzamelen van de data.

Bose heeft nog niet gereageerd op de aanklacht.