Nooit meer reclame zien, welke browser je ook gebruikt – dat is wat de Britse provider Three belooft. Het bedrijf is van plan om een adblocker van Shine Technologies centraal in het netwerk te bouwen, waardoor advertenties van websites en apps worden geblokkeerd. Dat doet de operator in zowel het Verenigd Koninkrijk als in Italië.
De adblocker zal niet standaard alle reclame blokkeren. In plaats daarvan krijgen klanten controle over wat ze wel of niet te zien krijgen. Het gebruik van de adblocker wordt op een bijzondere manier gerechtvaardigd door Three. Volgens de provider zouden klanten geen data moeten betalen om grote advertenties te laden. Daarnaast hoopt Three op deze manier de privacy van zijn klanten te waarborgen.
Three is de eerste Europese provider die zelf een adblocker inbouwt. Of we in Nederland hetzelfde kunnen verwachten? Dat is onwaarschijnlijk. De huidige vorm van netneutraliteit zou dit vermoedelijk niet toestaan.
De actie van Three zet de toon echter wel. Adblockers werden ooit gezien als een nicheproduct voor mensen die advertenties willen blokkeren, maar ze lijken langzaam de standaard te worden. Dat dwingt websitebouwers om na te denken over andere verdienmodellen.