In het buitenland zijn de Build-a-Bear workshops een doorslaand succes. In de winkels, die je onder andere in alle grote steden in de VS en UK vindt, kunnen kinderen – en volwassenen – zelf hun eigen teddybeer maken. Je zoekt een nog lege teddybeer uit, kiest hoe zacht je hem wilt laten vullen, of er een kloppend hartje en een wens in gaat, en welke kleertjes je nieuwe knuffelvriend aan krijgt. Dan gaat de grote berenmachine aan de slag, en levert jouw persoonlijke beer direct voor je af.
Maar natuurlijk gaat ook de succesvolle teddyberenformule met zijn tijd mee. Deze week opende de allereerst hi-tech Build-a-Bear workshop in St. Louis die zich speciaal richt op de generatie kinderen die eigenlijk meer oog hebben voor smartphones, games en tablets. Op grote touch screens kunnen kinderen virtuele eigenschappen aan hun beer toevoegen, zoals vriendschap en liefde, of deze in een virtueel bubbelbad doen. Daarnaast kunnen ze nieuwe levels unlocken door spelletjes met de beer te doen op een enorme AR tafel.
Het komend jaar worden er in de VS nog 5 extra hi-tech Build-a-Bear workshops geopend, het wachten is tot de formule ook naar Europa, en hopelijk ook eindelijk naar Nederland komt.