Vier jaar geleden was BuzzFeed de ster van SXSW, het jaarlijkse festival in Austin dat voor een groot deel draait om de laatste online ontwikkelingen. BuzzFeed groeide op dat moment razendsnel in bereik door zijn content native te delen op Twitter, Facebook, Instagram en YouTube en met branded content leek het bedrijf een interessant alternatief te hebben gevonden voor de teruglopende opbrengsten van ‘ouderwetse’ banners.
Elger van der WelElke twee weken schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het verdienmodel van BuzzFeed.BuzzFeed verzorgde binnen het programma van SXSW meerdere sessies die, in ieder geval bij mij, zorgden voor een heleboel inspiratie. CEO Jonah Peretti verzorgde zelfs een sessie in de grootste zaal die de conferentie had.
Ontslagen
Fast forward naar 2019. BuzzFeed heeft enkele weken geleden aangekondigd dat 15 procent van zijn personeel op straat staat, in totaal meer dan 200 mensen. Dat ging gepaard met een verklaring van Peretti dat het op zich goed ging met de omzet, maar dat er voor een rooskleurige toekomst bezuinigd worden.
“I’m so proud of what our team accomplished over the last year, including diversifying our revenue, and growing our business double digits. Unfortunately, revenue growth by itself isn’t enough to be successful in the long run” schreef Peretti eind januari. “The restructuring we are undertaking will reduce our costs and improve our operating model so we can thrive and control our own destiny, without ever needing to raise funding again. These changes will allow us to be the clear winner in the market as the economics of digital media continue to improve.”
BuzzFeed is overigens niet de enige waar het slecht gaat, want ongeveer gelijktijdig maakten andere digitale uitgevers, waaronder Refinery29 en The Huffington Post, bekend banen te schrappen. Een online mediabedrijf bouwen op basis van een heleboel investeringsgeld heeft een keerzijde, zo blijkt…