De Chinese startup Byton presenteert op CES 2018 een concept SUV met een focus op het interieur. De auto heeft geen spiegels of deurklinken, en aan het dashboard hangt een breed scherm. De SUV is een zelfrijdende, elektrische auto en moet in 2019 op de markt komen in China en de Verenigde Staten. Dat meldt Engadget.
De auto als ‘smart device’
Byton heeft het de eerste ‘next generation smart device’ gemaakt. Het is een auto zoals een smartphone een telefoon is. Connectiviteit en technologie zijn volgens de autofabrikant de vervangers van paardenkracht en cilinders.
Nieuwkomer Byton focust op de binnenkant van de auto. De auto kan zelf rijden, dus wat doen de mensen die in de auto zitten? VolgensTijdens het rijden is er volop mogelijkheid tot entertainment voor de passagiers. Het klapstuk van de SUV is dan ook het 49 inch brede scherm, dat de hele breedte van het dashboard beslaat. De voorste stoelen kunnen een hoek van twaalf graden draaien, zodat de passagiers achterin het scherm beter kunnen zien.
Faraday Future
Byton is een beginnende autofabrikant gevestigd in Nanjing, China. Het is een Chinees bedrijf, maar met twee ervaren Europeanen aan het hoofd. Carsten Breitfeld (CEO) en Daniel Kirchert (COO) hebben alletwee een indrukwekkende staat van dienst in de auto industrie. Breitfeld werkte twintig jaar bij BMW en Kirchert is even lang werkzaam in de Chinese auto industrie.
Of ze het met hun ervaring en prototype gaan redden om de ambitie waar te maken en 100 000 auto’s te produceren tegen 2019, moet het komende jaar gaan blijken.
In de techwereld roept Byton vergelijkingen op met Faraday Future, een ambitieuze startup die op CES 2017 een prototype presenteerde. Faraday wilde een serieuze concurrent voor Tesla zijn. Het ging daarna snel bergafwaarts voor Faraday, totdat de meeste werknemers er eind vorig jaar de brui aan gaven.