Apple heeft Xiaomi van zijn troon gestoten en is opnieuw de grootste wearable-maker ter wereld. Dat blijkt uit cijfers van Canalys. Onder meer de Apple Watch series 3 verkocht goed tijdens het derde kwartaal van dit jaar.
De Watch series 3 is de eerste smartwatch van Apple die met het internet verbindt, zonder dat je hem aan een smartphone hoeft te koppelen. Volgens Canalys werd het horloge in het afgelopen kwartaal naar schatting zo’n 800.000 keer verkocht. Dat hadden er mogelijk meer kunnen zijn, ware het niet dat Apple kampte met aanleveringsproblemen.
Marktleider
In totaal werden er tussen juli en eind september 3,9 miljoen horloges van de Watch-fabrikant verkocht. Dat is veel meer dan de 2,8 miljoen exemplaren die in dezelfde periode in 2016 verkocht werden. De verkopen waren bovendien goed voor 23 procent van het marktaandeel, waardoor Apple de eerste plaats weer kon innemen. Xiaomi staat nu op de tweede plaats met 21 procent van het marktaandeel.
De derde plaats wordt ingenomen door Fitbit met 20 procent marktaandeel. Huawei en Samsung staan met respectievelijk 6 en 5 procent marktaandeel aan het einde van de top vijf.
Overigens is het derde kwartaal van het jaar traditioneel gezien de zwakste periode voor wearables. Logisch, want de meeste mensen kopen dure producten voor Kerstmis, waardoor die naar het vierde kwartaal verschuiven. Toch deden de best verkopende producenten het dit kwartaal beter dan in het tweede kwartaal, stelt Canalys.