CDA en D66 willen dat sociale media transparanter zijn over politieke reclames

Techbedrijven moeten transparanter zijn over wie politieke reclames op sociale media plaatst. Dat schrijven Kamerleden Kees Verhoeven (D66) en Harry van den Molen (CDA) in een voortel, meldt NU.nl. Verder willen de twee politieke partijen dat techbedrijven opener zijn over hoe hun algoritmes werken.

Bij reclame op tv en in kranten is al vereist dat duidelijk te zien is wie er achter een politieke advertentie zit. D66 en CDA willen dat dit ook gaat gelden voor sociale media. De partijen hopen op deze manier te voorkomen dat andere landen zich mengen in de Nederlandse verkiezingen, door bijvoorbeeld politieke berichten op sociale media in Nederland te plaatsen.

Eerst in gesprek

Hoeveel draagvlak het plan heeft, is niet duidelijk. Verhoeven wil in eerste instantie in gesprek met techbedrijven en onderzoek doen. Er is dus nog geen plan om de transparantie via een wetsvoorstel af te dwingen.

Gisteren zei minister Ollongren van Binnenlandse Zaken al dat het kabinet in gesprek is met media en techbedrijven over buitenlandse beïnvloeding.