Alle eletronicafabrikanten zijn weer druk bezig met het afbouwen van hun booths; de CES voor dit jaar zit erop. Vorige week zijn we al begonnen met terugkijken en één van die dingen die ons opviel was de grote hoeveelheid en diversiteit aan fitnesstrackers die er te vinden was. En niet alleen van kleine fabrikanten die mee proberen te liften op een hype, maar ook van grotere namen. Tegelijkertijd was het enorm rustig als het gaat om smartwatches.
Van de grotere fabrikanten toonden Huawei en Samsung een bling-blingversie van de smartwatches die ze dit najaar op de markt brachten, maar een nieuw horloge toonde eigenlijk geen enkele grote fabrikant. Wel zagen we wat bijzondere smartwatches langskomen: Casio kwam met een outdoorversie en Razer met een gewoon horloge en een smartwatch in één. Maar het meest besproken horloge van deze CES was toch wel die van Fitbit. Hun fitnesstrackers gingen de afgelopen tijd al steeds meer op een horloge lijken en met de Blaze heeft het bedrijf een volledige smartwatch gelanceerd.
Maar eigenlijk was het dat ook wel. Dat de fitnesstrackers deze CES groter waren dan de smartwatches is niet heel vreemd: zoals ik in december al schreef lijken deze producten steeds meer op elkaar. Fitnesstracking is één van de belangrijkste functies van de smartwatch. Fitnesstrackers zijn ook al langer op de markt en bevinden zich dus in een andere ontwikkelingsfase.
Daarnaast is er het feit dat bijna alle grote fabrikanten op de IFA in september al een smartwatch hebben aangekondigd. De Gear S2 van Samsung, de Huawei Watch en de nieuwste Moto 360 zijn pas een paar maanden op de markt. En om de paar maanden een nieuw horloge uitbrengen zou vreemd zijn. De markt is ook niet geschikt voor grote productdifferentiatie zoals bij smartphones het geval is, waarbij je het hele jaar door nieuwe modellen uit kunt brengen.
Geen instant succes
De grote vraag is nu: zegt deze CES ons iets over de toekomst van de smartwatch? Zeker gezien het tweede punt moet je er vooral niet teveel conclusies uittrekken. De smartwatch is nog een jong product en er zijn niet een heleboel modellen op de markt gekomen. Tegelijkertijd bevestigt het wel wat allang weten: de smartwatch is geen instant succes.