Steeds meer energieleveranciers gebruiken chatapps om vragen te beantwoorden van klanten of inzicht te geven in het energieverbruik, zoals Oxxio met zijn chatbot O. Energiefabrikant Eneco lanceert vandaag een intelligente chatbot op Facebook Messenger waardoor mensen gemakkelijk en snel hun meterstanden kunnen doorgeven. Door middel van een aantal simpele vragen kan de klant binnen een paar minuten de standen van stroom en gas melden.
Joost Luteijn, Manager Digital bij Eneco:
Wij zijn continu op zoek naar manieren om het onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken. De chatbot in Facebook Messenger is daar een mooi innovatief voorbeeld van. Facebook Messenger is een kanaal waar onze klanten al heel bekend mee zijn. Daardoor maken we meterstanden doorgeven nog makkelijker.
Het doel is om de chatbot in de toekomst verder te ontwikkelen naar een chatbot die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie, waardoor het mogelijk wordt om de bot steeds slimmer te maken en de dialoog open te stellen.
‘Chatbots zijn opvolger van apps’
Chatbots worden al volop ingezet in Azië en de Verenigde Staten. Er wordt zelfs beweerd dat bots de opvolgers zijn van apps. In Europa staat deze ontwikkeling nog in de kinderschoenen. “Chatbots zijn het begin van een nieuw internet. Als vervolgstap zien wij dan ook een uitbreiding naar platformen als Siri van Apple of Whatsapp waarbinnen we de dialogen kunnen voortzetten”, aldus Mark Snijders van Colours.
Of chatbots de nieuwe toekomst worden, moeten we nog gaan zien. Voor nu kunnen we onze meterstanden aan ze doorgeven, ook al heel wat.