China wil fraude met online neprecensies en zogenaamde clickfarms aanpakken. Het land gaat een wet wijzigen waarmee neppe positieve recensies en kunstmatig opgekrikte verkoopcijfers worden aangepakt, meldt Bloomberg. De herziene wet gaat op 1 januari 2018 van kracht.
Vanaf dan is het voor bedrijven verboden om consumenten te misleiden. Zo mogen online verkopers geen ‘clickfarms’ meer inhuren. Dit soort bedrijven doen niets anders dan positieve reviews plaatsen. Daarmee krijgt het product een misleidende hoge score, wat uiteindelijk tot meer verkopen moet leiden.
Een andere tactiek is om producten op te kopen, waardoor (verkoop)cijfers hoger uitvallen dan ze daadwerkelijk zijn. Dit zogenaamde ‘brushen’ kan op verschillende manieren. Na het plaatsen van een bestelling krijgt de ‘klant’ bijvoorbeeld een leeg pakketje, of een pakketje met rotzooi, in plaats van het daadwerkelijke product. Daardoor lijkt het in de cijfers alsof het echte product vaker is gekocht. Ook bestaat er software die verkoopcijfers kan ‘brushen’ zonder daadwerkelijk aankopen te doen.
Met ingang van de nieuwe wetgeving zijn bedrijven, zoals Alibaba en JD.com, zelf verantwoordelijk om dit soort praktijken te voorkomen, schrijft Bloomberg. Online verkopers die via platformen hun cijfers ‘brushen’ of neprecensies laten plaatsen, kunnen een boete van 2 miljoen yuan (ongeveer 260.000 euro) krijgen.