In 2010 tekende, ergens in de Verenigde Staten, een paar grappige en vreemde wezens voor zijn zoontje. Nog geen jaar later bleek het een volwaardig bedrijf met diensten die voor $4.99 een heleboel ouders en kinderen wereldwijd dolgelukkig maken. En nooit meer zeuren over het opruimen van kamers!
Het platform in kwestie is ChoreMonster en de vader in kwestie was Paul Armstrong. En hoewel Paul olijk het ene naar het andere monster tekende, werd het pas echt interessant toen zijn vriend Chris Bergman met een idee kwam om het huishouden en andere kleine klusjes rondom huis leuker te maken.
Intussen was het 2011 en hadden een boel initiatieven al aangetoond dat gamification een “trend on the rise” was. Bergman zat boordevol ideeën over de trend en hoe gamification het doen van klusjes in en rond het huis leuker kon worden gemaakt. Armstrong en Bergman besloten hun idee te fuseren en noemde hun platform, waar kinderen en ouders worden uitgedaagd om hun klusjes te doen in ruil voor (zelfgekozen) beloningen.
Dat werkt zo simpel als het er staat: je kiest als ouders een set met beloningen en een benodigd aantal punten. Vervolgens maak je taken aan en bepaal je hoeveel punten elke taak oplevert. “Kids can earn points by completing chores that they can turn in for real life rewards like ice cream, an hour of Xbox or even a canoe trip. Parents can enjoy a simple, hassle-free, digital system that takes the tension out of family chores”, aldus Armstrong.
Intussen heeft het bedrijf zo’n $775.000 opgehaald aan funding en is het na 8 maanden gesloten beta sinds kort beschikbaar voor iedereen. Voor $4.99 per maand krijgt het hele gezien maandelijks nieuwe monsters en de mogelijkheid om allerlei leuke upgrades voor de kids aan te schaffen.
De hele styling van ChoreMonster is sowieso monsterlijk goed!