Finland is reeds een schoolvoorbeeld als het gaat om innovatie in het onderwijs, maar staat op het punt om een nieuwe revolutie in het onderwijs te ontketenen en alles wat het nu doet, achter zich te laten.
Tot ziens Wiskunde, ciao Geschiedenis en bedankt voor bewezen diensten, Aardrijkskunde. Finland’s nieuwste onderwijsrevolutie neemt afscheid van de vakken en gaat leerlingen ‘opleiden op fenomeen’.
Dat klinkt heftig en dat is het in zeker opzicht ook. Op het moment doet de Finse regering een pilot onder 16-jarige leerlingen, waarbij er lessen gevolgd worden rond een fenomeen, bijvoorbeeld de Europese Unie.
De leerlingen krijgen geen les meer in losse vakken, maar krijgen dankzij dit thema toch les in talen, geschiedenis, politiek en aardrijkskunde. Op deze manier zou de Finse regering vooral een eind willen maken aan de vraag: “Waarom leer ik dit, ik heb er later toch niets aan?”
Pasi Silander, ontwikkelingsmanager bij de overheid, stelt dat de veranderingen in de wereld het huidige onderwijssysteem zinloos hebben gemaakt: “Jonge mensen gebruiken tegenwoordig allemaal geavanceerde computers. Vroeger moesten we bankmedewerkers heel secuur leren rekenen, maar die wereld is volledig weg”.
Niet geheel verrassend stuit het plan op behoorlijk wat weerstand bij grote groepen leraren. Daar was men in Helsinki al op voorbereid: leraren die actief meewerken aan het uitrollen en het verbeteren van de pilot krijgen een kleine bonus bovenop hun salaris.
De pilot loopt vooralsnog op een selecte groep scholen in Helsinki. Een voorstel om de nieuwe methode in het hele land uitgerold te hebben in het jaar 2020 wordt later deze maand ter goedkeuring aan de regeringsleiders voorgelegd.