Coca-Cola gaat reclamemakers vervangen door kunstmatige intelligentie

Zeg nou eens zelf, hoe tof zijn de reclames van Coca-Cola? Sommige hebben zelf zo’n impact gehad dat ze onderdeel zijn geworden van een traditie. Zo is het voor mij geen Kerst tot ik de bekende trucks langs heb zien komen op televisie. Maar het frisdrankmerk gaat nu iets geheel nieuws uitproberen: reclames maken met kunstmatige intelligentie. Kunnen die een creatief persoon vervangen?

Mariano Bosaz, de senior digital director van Coca-Cola, zegt tegen Adweek precies dit te willen uitzoeken. Hij is namelijk benieuwd of hij mensen die de advertenties maken kan vervangen door algoritmes. De bedoeling is dat het creatieve proces hierdoor nog effectiever wordt.

Bosaz denkt dat kunstmatige intelligentie kan helpen bij het maken van muziek voor de advertenties, het schrijven van scripts, iets op social media plaatsen en bij het inkopen van advertentieruimte. “Voor die dingen hebben we dan enkel een robot nodig. Dat is de visie voor de lange termijn”, aldus de directeur. “Ik weet niet of we dit nu al voor de volle 100 procent met robots kunnen doen, maar misschien kan het op een dag wel.”

Dat klopt ook wel. Kunstmatige intelligentie is al ingezet om trailers en scripts te maken, maar de resultaten wisselen behoorlijk. Bosaz zegt dan ook dat algoritmes nog geen compleet script kunnen maken, maar al wel de eerste 5 seconden van een reclame kunnen maken. Hetzelfde geldt voor het einde van een bericht op social media. “Je hebt altijd hetzelfde einde in advertenties van Coca-Cola.” Dat is namelijk het logo van het merk met een tagline dat in beeld komt.

Op de digitale weg

Coca-Cola wil in alle opzichten een meer digitaal bedrijf worden. Zo zoekt het ook naar manieren om verkopen via e-commerce te verbeteren, onder meer via abonnementen. Bosaz zegt echter niet wat dat precies moet inhouden. Wel is er al een Japanse app die Coke On heet, waarmee je kunt betalen voor je drinken. “Vanuit daar kun je beacons gaan gebruiken, zodat je weet wanneer mensen langs een automaat lopen en begrijpen wanneer ze iets willen drinken, waar dat is en hoe laat dat is.”

Wel moet er goed gekeken worden naar de juiste balans tussen het gebruiken van data van consumenten en hun privacy, stelt Bosaz. Het Internet of Things is immers mooi, maar een bedrijf als Coca-Cola hoeft me toch echt niet de hele dag te volgen en alles van me te weten. Hoe leuk hun reclames ook zijn.