Commissariaat voor de Media gaat vloggers aanpakken

Het Commissariaat voor de Media wil sluikreclame op YouTube verbieden. Dat meldt RTL Nieuws. De toezichthouder wil ook dat het verboden wordt om op platformen zoals YouTube reclame te maken gericht op kinderen jonger dan twaalf. Bovendien moet het altijd duidelijk worden als vloggers door een bedrijf zijn betaald voor een video.

Het Commissariaat wil de regels opstellen omdat het vaak onduidelijk is of een YouTube-persoonlijkheid uit eigen enthousiasme een product aanprijst, of omdat hij daarvoor betaald krijgt. Via sociale media hebben zij veel invloed op jonge kijkers. De organisatie kan op dit moment niet ingrijpen, omdat het alleen toezicht mag houden op traditionele mediakanalen en verlengden daarvan: radio, televisie en diensten om programma’s terug te kijken.

Volgens RTL Nieuws wil het Commissariaat voor de Media de nieuwe regels het liefst volgend jaar introduceren. De toezichthouder hoopt dat de YouTubers de regels dan zelf naleven en controleren. Bij overtreding kan het Commissariaat voor de Media wel boetes uitdelen. De hoogte daarvan is nog niet bekend.

De wensen van het Commissariaat voor de Media volgen op uit de wensen van de Europese Commissie. Brussel wil reclame en product placement op internet die gericht is op kinderen ook aanpakken met strengere regels.