De consument heeft op dit moment nog te weinig vertrouwen in het Internet of Things om een aankoop te doen. Die conclusie (pdf) trekt Accenture Digital na een enquête onder 28.000 mensen, waaronder uit Nederland. Fabrikanten van Internet of Things-toepassingen moeten meer innoveren, beter samenwerken en de bekende consumentenbezwaren oplossen om van het IoT een succes te maken. Volgens Accenture hebben consumenten drie grote obstakels bij de acceptatie van het Internet of Things: het is te duur, het is niet veilig genoeg en het gebruikersgemak laat te wensen over.
De enquête vond plaats in 28 landen in oktober en november 2015. Er is veel optimisme en ondernemerschap, stelt Accenture, maar daar tegenover staan nog steeds geen concrete toepassingen voor het IoT. Omdat mensen niet precies weten wat ze met het IoT kunnen of wat het toevoegt, denkt 62 procent van de respondenten dat het IoT hen relatief veel geld kost. Met name de groep die zou vallen onder de late majority maakt zich hier zorgen om.
Bijna de helft ziet het veiligheidsaspect van het Internet of Things als een probleem: 47 procent noemt dat als een obstakel voor het kopen van een IoT-toepassing. In Zuid-Afrika, Indonesië en China maken mensen zich daar het meest druk om: zo’n 60 procent van de ondervraagden noemt veiligheid als bezwaar.
De IoT-toepassingen die momenteel bij de ondervraagden bekend zijn, warenvoor tweederde van hen te moeilijk. Het apparaat werkte niet zoals beloofd, was moeilijk te installeren of te gebruiken, of het maakte überhaupt geen verbinding met het internet.