Consumentenbond sleept providers voor de rechter wegens ‘gratis’ telefoons

smartphone

Telecombedrijven KPN, T-Mobile, Vodafone en Tele2 worden door de Consumentenbond voor de rechter gesleept. Dit vanwege de strijd tegen omstreden telefoonabonnementen met een ‘gratis’ smartphone. Volgens de bond moeten de providers consumenten compenseren vanwege de volgens hem misleidende verkoop van die pakketten, meldt NU.nl.

De Consumentenbond stelt dat uit een eerdere uitspraak van de Hoge Rechter blijkt dat providers jarenlang de wet overtraden door te werken met all-inprijzen. Daarbij werd geen uitsplitsing gemaakt voor de belkosten en de prijs van de telefoon. In feite zouden dit soort pakketten een soort leningen voor de telefoons zijn. Dat is echter nooit goed gecommuniceerd volgens de bond, waardoor klanten de kredietovereenkomsten kunnen vernietigen. En dan moet de waarde van het toestel en de betaalde rente terugbetaald moeten worden.

Deze stelling heeft al tot diverse individuele rechtszaken geleid. De Consumentenbond wil nu dat de rechtbank verklaart dat al deze contracten deels vernietigbaar zijn. Daardoor zou de weg vrij gemaakt worden voor een collectieve compensatieregeling. Het is niet bekend hoeveel mensen in de zaak precies gedupeerd zijn en om hoeveel geld het gaat.

Strengere regels

Er gelden sinds mei al strengere regels voor telecomproviders. Bedrijven moeten verplicht een zogenaamde inkomens- en lastentoets uitvoeren, voor ze krediet voor een telefoon verstrekken. Op die manier wordt bepaald of het wel verantwoord is om een krediet te verstrekken aan de consumenten. Bij de toets wordt onder meer de kredietstatus bij het BKR opgevraagd.

De regel geldt voor alle mobiele telefoons met een waarde van 250 euro of meer, die op afbetaling worden gekocht. Na de inkomenscheck moet apart vermeld worden wat de kosten van de telefoons zijn. Daardoor is beter inzichtelijk hoeveel het kost om een telefoon gespreid te betalen.