Als je mensen uit de mediawereld vraagt wat de belangrijkste technologische innovatie op dit moment voor ze is, dan krijg je steeds vaker ‘de opkomst van voice’ als antwoord. En ‘voice’ is daarbij een afkorting voor digitale assistenten en slimme speakers; voor Siri, Alexa en Google Assistent.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het ontwerpen van de gesprekken die je met chatbots en spraakassistenten kunt voeren.In de VS heeft inmiddels één op de vijf mensen al een slimme speaker in huis. In Nederland nog niet, omdat je hier enkel nog een Engelssprekende Amazon Echo kan kopen. Echter: op zeer korte termijn zal de Google Assistent Nederlands spreken en nog dit jaar komt de Google Home in Nederland op de markt. Het zou dan zomaar eens heel snel kunnen gaan.
Chatbot
Naast voice, gaat ook de groei van de chatbot gestaag door. Dat is nog niet het grote succes dat sommige mensen riepen dat het zou worden, maar er gebeuren desondanks hele interessante dingen op dat vlak. Zelf heb ik bijvoorbeeld dit voorjaar mee mogen werken aan een chatbot bij het televisieprogramma Vet Fit! van SBS6. Het programma verdween helaas vrij snel van de buis, maar het feit dat producent Talpa koos voor een chatbot op Facebook in plaats van een app laat zien dat de technologie potentie heeft.
Op nieuwsgebied ze de Amerikaanse site Quartz al een tijd in op zijn chatbot, die onder meer beschikbaar is als losse app, maar ook via Facebook Messenger te gebruiken is. De BBC experimenteerde eerder dit jaar met een chatbot ín artikelen om meer context en uitleg te kunnen geven.