Curiscope wil onderwijs door middel van AR en VR verrijken

Het lijkt op een gewoon t-shirt, maar het is eigenlijk een augmented reality-product: de Virtuali-Tee (ja, dat is een samenstelling van virtually en t-shirt) van het Britse bedrijfje Curiscope. Het bedrijf wil dat zijn product voor een minder afstandelijke manier van onderwijs gaat zorgen. Met de Virtuali-Tee moeten kinderen door middel van augmented en virtual reality enthousiast worden om biologie te leren.

Door middel van een augmented reality-app wordt het t-shirt namelijk een bewegend beeld van de binnenkant van het lichaam van de drager. Met een virtual reality-bril kun je ook het lichaam induiken om rond te kijken.

Volgens Curiscope kunnen kinderen veel beter leren als ze actief bezig kunnen zijn met de onderwerpen, in plaats van de ‘afstandelijke’ manieren via bijvoorbeeld een schoolboek of met een anatomisch model. Het bedrijf is in januari van dit jaar gestart en lanceerde toen een educatieve VR-video over de grote witte haai. De Virtuali-Tee is het eerste product van het bedrijf, maar het bedrijf wil daarna nog meer producten op de markt brengen die het onderwijs door middel van virtual en augmented reality kunnen vernieuwen.

Het bedrijf is deze maand gestart met een Kickstarter-campagne om het t-shirt in grotere productie te brengen. Bijna duizend mensen hebben het project inmiddels gesteund. Curiscope wil 70.000 Britse pond (90.000 euro) ophalen en de community heeft het bedrijf al in de helft van dat bedrag gesteund. Ze hebben nog tot het einde van deze maand om de andere helft op te halen.